

Hans Buunk is econoom en ondernemer. Hij heeft meer dan dertig jaar ervaring in het hoger onderwijs, onder andere bij de Hanzehogeschool Groningen en de Open Universiteit Nederland.
Meer over Hans BuunkDe economie in Nederland
Theorie en werkelijkheid
Paperback Nederlands 2011 8e druk 9789001797751Samenvatting
'De economie in Nederland' is een inleiding in de economie voor het hbo. Het leerboek sluit nauw aan bij de economische actualiteit. Het behandelt op toegankelijke wijze de economische begrippen die met dagelijks tegenkomt. In de media of in de politiek. Het is daarmee geschikt voor studenten met weinig economische voorkennis. 'De economie in Nederland' wordt dan ook in een breed scala van hbo-opleidingen gebruikt. Het boek gaat uit van de feitelijke gang van zaken in de Nederlandse economie en brengt deze in verband met de economische theorie.
In de achtste druk, die grondig is herzien, komen aan de orde:
- het ontstaan van het Nederlandse kapitalisme
- concentratie en marktwerking
- Nederland in de wereldeconomie
- de financiële sector
- de rol van de overheid
- de Nederlandse arbeidsverhoudingen
- inkomen en werkgelegenheid
Bij de herziening is in het bijzonder aandacht besteed aan de gevolgen van de kredietcrisis op de financiële markten en aan de betekenis van de conjuncturele inzinking in de wereldeconomie. Nieuw in de achtste druk is dat per hoofdstuk een aantal opgaven is toegevoegd. Verder bevat de tekst een groot aantal tussenvragen voor zelfstudie.
Deze achtste druk wordt ondersteund door de website. Deze biedt informatie voor studenten, zoals (internet) opdrachten, casussen en meerkeuzevragen en docentenmateriaal met extra opgaven, verdiepingsstof, leerroutes, leerdoelen en uitwerkingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Kapitalisme in Nederland: een terugblik
2. Concentratie en marktwerking
3. Nederland en de wereldeconomie
4. Geld en banken
5. De overheid en het kapitalisme
6. Kapitaal en arbeid.
7. Wet en inkomen
Antwoorden op de tussenvragen
Literatuur
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan