Gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4 Werkboek
Traject Welzijn
Paperback Nederlands 2018 9789006622560Samenvatting
Deze uitgave Gespecialiseerd pedagogisch medewerker PW maakt deel uit van de serie Traject Welzijn. De theorie van deze uitgave sluit volledig aan bij onderstaande werkprocessen uit het kwalificatiedossier Pedagogisch werk.
P2-K1-W1 Voert gesprekken met de ouders/vervangende opvoeders en het kind
P2-K1-W2 Stelt een (gespecialiseerd)activiteitenprogramma op
P2-K1-W3 Ontwikkel (mede) een begeleidingsplan
P2-K1-W4 Biedt (gespecialiseerde) opvang
P2-K1-W5 Biedt persoonlijke verzorging
P2-K1-W6 Draagt zorg voor huishoudelijke werkzaamheden
P2-K1-W7 Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte activiteiten aan
P2-K2-W1 Voert coördinerende taken uit
P2-K2-W2 Bouwt en onderhoudt een netwerk
P2-K2-W3 Voert beleidsondersteunende taken uit
P2-K2-W4 Voert beheertaken uit
De leermiddelen uit de serie Traject Welzijn zijn bestemd voor de opleidingen Pedagogisch werk, Maatschappelijke zorg en Sociaal werk. Door de thematische opbouw is Traject Welzijn geschikt voor alle onderwijsvormen en alle leerwegen, past daarnaast in verkorte trajecten en sluit aan bij elke leerstijl. De leerstof is opgebouwd uit: theorie, praktijksituaties en beroepsvaardigheden. Je kunt starten vanuit de theorie of vanuit een (gesimuleerde) praktijksituatie. Wat voor jou het beste werkt.
De theorie bevat alle basiskennis en achtergrondinformatie bij het betreffende werkproces en bevat veel voorbeelden uit de beroepspraktijk. De verwerkingsopdrachten sluiten aan bij de leerstof in de theorie.
De praktijksituaties zijn realistische beschrijvingen van situaties uit de beroepspraktijk, inclusief opdrachten gekoppeld aan houdingsaspecten, vaardigheden en kenniselementen. De beroepsvaardigheden bevatten opdrachten voor het stapsgewijs aanleren van sociaalagogische, communicatieve, verzorgende en creatieve vaardigheden.
Het complete aanbod van Traject Welzijn bestaat uit:
- theorieboeken met een heldere en gestructureerde uitleg over de benodigde vakkennis, verduidelijkt met veel praktijkvoorbeelden;
- werkboeken met verwerkingsopdrachten, toepassingsopdrachten en evaluatie- /reflectie op drachten;
- digitale omgeving met ondersteunend materiaal voor zowel student als docent.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Verwerking 11
Verwerkingsopdrachten 11
Hoofdstuk 1 De pedagogisch medewerker kinderopvang 11
Hoofdstuk 2 Opvoeden en begeleiden van kinderen 22
Hoofdstuk 3 Kinderen met specifieke begeleidingsbehoefte 36
Toepassing 49
Praktijksituaties 49
Gpm’er stelt Koen gerust in het ziekenhuis 49
Heeft Milan ADHD of toch iets anders? 51
Vaardigheden 53
Handelingsplan opstellen 53
Themaopdrachten 57
Evaluatie 59
Studiehulp 59
Hoofdstuk 1 De pedagogisch medewerker kinderopvang 59
Hoofdstuk 2 Opvoeden en begeleiden van kinderen 60
Hoofdstuk 3 Kinderen met specifieke begeleidingsbehoefte 61
Evaluatie en reflectie 62
Thema 2 Kinderdagverblijf en peuterspeelzaal 64
Verwerking 66
Verwerkingsopdrachten 66
Hoofdstuk 4 Opvang voor 0- tot 4-jarigen 66
Hoofdstuk 5 Organisatie van activiteiten voor 0- tot 4-jarigen 70
Hoofdstuk 6 Het uitvoeren van activiteiten voor 0- tot 4-jarigen 81
Hoofdstuk 7 Huishoudelijke en verzorgende taken bij 0- tot 4-jarigen 87
Toepassing 100
Praktijksituaties 100
John is ziek 100
Het eetmoment 102
Vaardigheden 104
De checklist ‘Hygiënisch werken op het kinderdagverblijf’ gebruiken 104
Themaopdrachten 112
Evaluatie 115
Studiehulp 115
Hoofdstuk 4 Opvang voor 0- tot 4-jarigen 115
Hoofdstuk 5 Organisatie van activiteiten voor 0- tot 4-jarigen 116
Hoofdstuk 6 Het uitvoeren van activiteiten voor 0- tot 4-jarigen 117
Hoofdstuk 7 Huishoudelijke en verzorgende taken bij 0- tot 4-jarigen 118
Evaluatie en reflectie 119
Thema 3 Buitenschoolse opvang (bso) 121
Verwerking 123
Verwerkingsopdrachten 123
Hoofdstuk 8 Opvang voor 4- tot 12-jarigen 123
Hoofdstuk 9 Organisatie van activiteiten voor 4- tot 12-jarigen 125
Hoofdstuk 10 Het uitvoeren van activiteiten voor 4- tot 12-jarigen 131
Hoofdstuk 11 Huishoudelijke en verzorgende taken bij 4- tot 12-jarigen 141
Toepassing 146
Praktijksituaties 146
Aanraken is een levensbehoefte 146
Inrichting en activiteiten op de bso 148
Vaardigheden 150
De checklist ‘Hygiënisch werken op een bso’ gebruiken 150
Themaopdrachten 157
Evaluatie 158
Studiehulp 158
Hoofdstuk 8 Opvang voor 4- tot 12-jarigen 158
Hoofdstuk 9 Organisatie van activiteiten voor 4- tot 12-jarigen 158
Hoofdstuk 10 Het uitvoeren van activiteiten voor 4- tot 12-jarigen 159
Hoofdstuk 11 Huishoudelijke en verzorgende taken bij 4- tot 12-jarigen 160
Evaluatie en reflectie 161
Thema 4 IKC 163
Verwerking 164
Verwerkingsopdrachten 164
Hoofdstuk 12 Het IKC 164
Hoofdstuk 13 Activiteiten 170
Toepassing 175
Praktijksituaties 175
Helderdorp bouwt een nieuw IKC 175
Naar groep 1 177
Vaardigheden 178
Multidisciplinair werken 178
Themaopdrachten 181
Evaluatie 184
Studiehulp 184
Hoofdstuk 12 Het IKC 184
Hoofdstuk 13 Activiteiten 185
Evaluatie en reflectie 186
Thema 5 Gespecialiseerde opvang 188
Verwerking 190
Verwerkingsopdrachten 190
Hoofdstuk 14 Doelgroepen gespecialiseerde opvang 190
Hoofdstuk 15 Organisaties in de gespecialiseerde opvang 196
Hoofdstuk 16 Methodiek in de gespecialiseerde opvang 200
Hoofdstuk 17 Huishoudelijke en verzorgende taken 205
Toepassing 211
Praktijksituaties 211
Zoeken naar de betekenis van gedrag 211
Glenn gaat naar de bso-plus 216
Vaardigheden 221
Het maken en toepassen van een zelfredzaamheidsprogramma 221
Themaopdrachten 226
Evaluatie 229
Studiehulp 229
Hoofdstuk 14 Doelgroepen gespecialiseerde opvang 229
Hoofdstuk 15 Organisaties in de gespecialiseerde opvang 229
Hoofdstuk 16 Methodiek in de gespecialiseerde opvang 230
Hoofdstuk 17 Huishoudelijke en verzorgende taken 231
Evaluatie en reflectie 232
Thema 6 Coördineren en netwerken 234
Verwerking 235
Verwerkingsopdrachten 235
Hoofdstuk 18 Coördineren 235
Hoofdstuk 19 Netwerken 258
Toepassing 268
Praktijksituaties 268
Nettiquette 268
Vergaderen op je werkplek 270
Vaardigheden 272
Begeleiden van medewerkers 272
Themaopdrachten 275
Evaluatie 280
Studiehulp 280
Hoofdstuk 18 Coördineren 280
Hoofdstuk 19 Netwerken 281
Evaluatie en reflectie 282
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan