Country-by-Country Reporting
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789013151923Samenvatting
Vanaf 1 januari 2016 geldt voor multinationals met een omzet vanaf 750 miljoen een nieuwe documentatieverplichting: Country-by-Country Reporting. Deze uitgave behandelt de aanvullende verrekenprijsdocumentatie op structurele wijze. U verkrijgt een compleet beeld van de materie: van het doel en de ontstaansgeschiedenis, tot aan een uitgebreide verheldering van de regelgeving.
De fiscale monografie Country-by-Country Reporting is de eerste Nederlandstalige titel die dit actuele onderwerp in al zijn facetten bestudeert. U maakt op handzame en gestructureerde wijze kennis met de laatste stand van zaken binnen de Country-by-Country Reporting regelgeving. Country-by-Country Reporting is onderdeel van de transparante initiatieven van de OESO en de EU. De wetgeving omtrent de aanvullende verrekenprijsdocumentatie deed in Nederland op 1 januari 2016 haar intrede. Sindsdien zijn de ontwikkelingen in een sneltreinvaart gegaan. Deze titel helpt u de balans op te maken.
De uitgave beantwoordt essentiële vraagstukken die zich veelvuldig in de praktijk voordoen. Wat houden het landenrapport, het groepsdossier en het lokaal dossier exact in? Wat is het doel van CbC Reporting? En wat is haar ontstaansgeschiedenis? CbC Reporting verhelderd Naast de oorsprong en toepassing van Country-by-Country Reporting, gaat de auteur uitgebreid in op het ontvangen en verzenden van landenrapporten. Ook specifieke onderwerpen als boetes, gepast gebruik en vertrouwelijkheid van informatie passeren de revue. Hiernaast krijgt de toekomst van CbC Reporting speciale aandacht in deze bundel, waaronder de OESO 2020 evaluatie en het vraagstuk van Publieke CbC Reporting. De titel mag absoluut niet ontbreken in de verzameling van (bedrijfs) fiscalisten, belastingadviseurs, belastinginspecteurs en studenten. Maar ook voor accountants, controllers, advocaten, rechters en anderen levert deze uitgave een verhelderende blik op een dynamisch onderwerp.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Lijst van gebruikte afkortingen / XIII
Begrippenlijst / XV
HOOFDSTUK 1
Inleiding / 1
HOOFDSTUK 2
Doel en ontstaansgeschiedenis van CbCR / 3
2.1 Inleiding / 3
2.2 Doel Country-by-Country Reporting / 3
2.2.1 Algemeen / 3
2.2.2 Fiscaal doel / 4
2.3 Ontstaansgeschiedenis Country-by-Country Reporting / 5
2.3.1 Maatschappelijke organisaties / 5
2.3.2 Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) / 5
2.3.3 Dodd-Frank Act (VS) / 5
2.3.4 Ontstaan van CbCR in de EU / 6
2.3.4.1 Inleiding / 6
2.3.4.2 EU-Gedragscode inzake verrekenprijsdocumentatie / 6
2.3.4.3 Richtlijn kapitaalvereisten / 6
2.3.4.4 Richtlijn jaarrekening / 7
2.3.4.5 Richtlijn transparantie / 8
2.3.4.6 Wijziging richtlijn tot verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied / 8
2.3.4.7 Wijziging richtlijn jaarrekening / 10
2.3.5 Ontstaan van CbCR in de OESO / 13
2.3.5.1 Inleiding / 13
2.3.5.2 Actiepunt 13 van het BEPS Action Plan / 14
2.3.5.3 Nadere OESO CbCR publicaties / 16
2.3.6 Ontstaan van CbCR in Nederland / 19
2.3.6.1 Inleiding / 19
2.3.6.2 Implementatie richtlijn kapitaalvereisten / 20
2.3.6.3 Implementatie richtlijn jaarrekening / 21
2.3.6.4 Implementatie richtlijn transparantie / 22
2.3.6.5 Verrekenprijsdocumentatie / 24
2.3.6.6 EU Gedragscode inzake verrekenrijsdocumentatie & artikel 8b, derde lid, Wet VPB 1969 / 25
2.3.6.7 Aanvullende verrekenprijsdocumentatie / 25
2.3.6.8 Implementatie wijziging richtlijn tot verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied / 27
2.3.6.9 Publieke CbC Reporting / 29
HOOFDSTUK 3
Verstrekking landenrapporten / 33
3.1 Inleiding / 33
3.2 Op welke MNO’s is CbC Reporting van toepassing? / 33
3.2.1 Inleiding / 33
3.2.2 Welke MNO’s dienen een landenrapport op te stellen? / 34
3.2.2.1 Groep / 34
3.2.2.2 Multinationale groep / 38
3.2.2.3 Groepsentiteit / 39
3.2.2.4 Vrijgestelde multinationale groep / 40
3.2.2.5 Geconsolideerde jaarrekening / 47
3.2.2.6 Fiscale vestigingsplaats en fiscaal inwoner / 50
3.2.2.7 Staat / 50
3.2.2.8 Geconsolideerde groepsopbrengsten / 51
3.2.3 Welke groepsentiteit dient een landenrapport te verstrekken? / 51
3.2.3.1 Rapporterende entiteit / 52
3.2.3.2 Categorie 1: Indiening landenrapport door een uiteindelijkemoederentiteit / 53
3.2.3.3 Categorie 2: Indiening landenrapport door een surrogaatmoederentiteit / 56
3.2.3.4 Categorie 3: Indiening landenrapport door andere groepsentiteiten (local filing) / 59
3.2.3.5 Voluntary filing / 65
3.2.4 Welke groepsentiteiten dienen te notificeren? / 67
3.2.4.1 Notificatie door uiteindelijkemoederentiteit, surrogaatmoederentiteit of aangewezen groepsentiteit / 67
3.2.4.2 Notificatie door overige in Nederland gevestigde groepsentiteiten / 68
3.2.4.3 Notificatie geen of onvoldoende informatieverstrekking uiteindelijkemoederentiteit / 69
HOOFDSTUK 4
Inhoud landenrapport / 71
4.1 Inleiding / 71
4.2 Regelgeving inhoud landenrapport / 71
4.3 Inhoud en vormgeving landenrapport / 73
4.3.1 Inleiding / 73
4.3.2 Algemene toelichting op het landenrapport / 73
4.3.2.1 Algemeen / 73
4.3.2.2 Taal landenrapport / 74
4.3.2.3 Valuta landenrapport / 75
4.3.2.4 Format landenrapport / 76
4.3.2.5 Behandeling van vaste inrichtingen / 77
4.3.2.6 De periode waarop het model voor het landenrapport betrekking heeft / 78
4.3.2.7 Gegevensbronnen / 80
4.3.2.8 Geaggregeerde of geconsolideerde data? / 81
4.3.2.9 Materialiteit / 82
4.3.3 Tabel 1 van het landenrapport / 83
4.3.3.1 Algemeen / 83
4.3.3.2 Kolom 1 Belastingjurisdictie / 83
4.3.3.3 Kolom 2-4 Inkomsten / 88
4.3.3.4 Kolom 5 Winst (verlies) vóór winstbelasting / 91
4.3.3.5 Kolom 6 Betaalde winstbelasting (op kasbasis) / 93
4.3.3.6 Kolom 7 In de jaarrekening opgenomen winstbelasting / 96
4.3.3.7 Kolom 8 Gestort kapitaal / 97
4.3.3.8 Kolom 9 Gecumuleerde winst / 99
4.3.3.9 Kolom 10 Aantal personeelsleden / 100
4.3.3.10 Kolom 11 Materiële activa andere dan geldmiddelen of kasequivalenten / 102
4.3.4 Tabel 2 van het landenrapport / 103
4.3.4.1 Algemeen / 103
4.3.4.2 Kolom 1 Belastingjurisdictie / 104
4.3.4.3 Kolom 2 Groepsentiteiten fiscaal gevestigd in de betreffende belastingjurisdictie / 104
4.3.4.4 Kolom 3 En indien afwijkend, de staat op grond van wiens recht die groepsentiteit is opgericht / 105
4.3.4.5 Kolom 4-16 De aard van de voornaamste bedrijfsactiviteit(en) van die groepsentiteit / 106
4.3.5 Tabel 3 van het landenrapport / 108
4.3.5.1 Algemeen / 108
4.3.5.2 Taal / 108
4.3.5.3 Valuta / 109
4.3.5.4 Gegevensbronnen / 109
4.3.5.5 Toelichting geconsolideerde data / 110
4.3.5.6 Negatieve winstreserves / 111
4.3.5.7 Fusies, acquisities en splitsingen / 111
4.3.5.8 Belastingteruggaven gerapporteerd als inkomsten / 112
4.3.5.9 Bedrijfsactiviteit ‘anderszins’ / 112
4.3.5.10 Stateless entities / 112
4.3.5.11 Aantal personeelsleden / 113
4.3.5.12 Verwerking dividenden in kolom ‘winst (verlies) voor winstbelasting’ / 113
HOOFDSTUK 5
Internationale uitwisseling van landenrapporten / 115
5.1 Inleiding / 115
5.2 Uitwisseling landenrapporten door Nederland aan relevante verdragspartners / 115
5.2.1 Multilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports / 117
5.2.1.1 Algemeen / 117
5.2.1.2 Bepalingen CbC MCAA / 119
5.2.2 Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports on the basis of a Double Tax Convention / 122
5.2.2.1 Algemeen / 122
5.2.2.2 CbC DTC CAA Nederland – Verenigde Staten / 122
5.2.3 Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports on the basis of a Tax Information Exchange Agreement / 124
5.2.4 Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (WIB) / 124
5.3 Uitwisseling landenrapporten door relevante verdragspartners aan Nederland / 125
HOOFDSTUK 6
Groepsdossier / 127
6.1 Inleiding / 127
6.2 Doel van het groepsdossier / 127
6.3 Wie dient een groepsdossier op te stellen? / 128
6.4 Wanneer dient het groepsdossier beschikbaar te zijn? / 129
6.5 Inhoud groepsdossier / 131
6.5.1 Algemeen / 131
6.5.2 Categorieën groepsdossier / 132
6.5.2.1 Organisatiestructuur / 132
6.5.2.2 Beschrijving van de bedrijfsactiviteiten van de multinationale groep / 132
6.5.2.3 Immateriële activa van de multinationale groep (zoals gedefinieerd in hoofdstuk VI van de OESO-richtlijnen) / 133
6.5.2.4 Onderlinge financiële activiteiten van de multinationale groep / 133
6.5.2.5 Financiële en fiscale positie van de multinationale groep / 134
6.6 Samenloop groepsdossier en documentatieverplichting artikel 8b, derde lid, van de Wet VPB 1969
6.7 Sancties / 136
HOOFDSTUK 7
Lokaal dossier / 139
7.1 Inleiding / 139
7.2 Doel van het lokaal dossier / 139
7.3 Wie dient een lokaal dossier op te stellen? / 140
7.4 Wanneer dient het lokaal dossier beschikbaar te zijn? / 141
7.5 Inhoud lokaal dossier / 142
7.5.1 Algemeen / 142
7.5.2 Categorieën lokaal dossier / 142
7.5.2.1 Lokale entiteit / 143
7.5.2.2 Gelieerde transacties / 143
7.5.2.3 Financiële informatie / 145
7.6 Samenloop lokaal dossier en documentatieverplichting artikel 8b, derde lid, van de Wet VPB 1969 / 146
7.7 Sancties / 146
HOOFDSTUK 8
Vertrouwelijkheid en gepast gebruik / 147
8.1 Inleiding / 147
8.2 Gepast gebruik van landenrapporten / 147
8.2.1 Algemeen / 147
8.2.2 High-level risicoanalyse van verrekenprijzen / 149
8.2.3 Belastingcontrole / 151
8.2.4 Beoordeling van andere risico’s van grondslaguitholling en winstverschuiving / 152
8.2.5 Economische en statistische analyses / 152
8.2.6 Het landenrapport is geen vervanging van een gedetailleerde verrekenprijsanalyse / 152
8.2.7 Het landenrapport kan niet worden gebruikt als bewijs dat verrekenprijzen (niet) passend zijn / 153
8.2.8 Het landenrapport kan niet worden gebruikt om correcties op het inkomen op basis van een allocatieformule aan te brengen / 153
8.2.9 Checklijst gepast gebruik: zes-vragen / 153
8.3 Vertrouwelijkheid van landenrapporten / 155
8.3.1 Algemeen / 155
8.3.2 Checklijst vertrouwelijkheid: zes aandachtspunten / 155
8.4 Ongewenste economische uitkomsten / 156
8.5 Non-compliance gepast gebruik en vertrouwelijkheid van landenrapporten / 157
8.5.1 Terugdraaien correctie in MAP / 157
8.5.2 Melding non-compliance aan het secretariaat coördinerend orgaan / 157
8.5.3 Gevolgen non-compliance gepast gebruik en vertrouwelijkheid van landenrapporten / 158
HOOFDSTUK 9
Sancties / 159
9.1 Inleiding / 159
9.2 Bestuurlijke boete / 159
9.2.1 Algemeen / 159
9.2.2 Hoogte van de bestuurlijke boete / 160
9.2.3 Vervallen bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete / 161
9.3 Misdrijf/strafrechtelijke overtreding / 161
HOOFDSTUK 10
Toekomst CbC Reporting / 163
10.1 Inleiding / 163
10.2 De OESO 2020-evaluatie / 163
10.2.1 Algemeen / 163
10.2.2 Aangekondigde (her)beoordeling onderwerpen 2020 / 164
10.2.2.1 De grens van € 750 miljoen aan geconsolideerde groepsopbrengsten / 164
10.2.2.2 Opnemen van gelieerde rente en royaltybetalingen en dienstverleningsfees / 165
10.3 Potentiële verbeterpunten voor het landenrapport? / 165
10.3.1 Opname van branchecodering? / 165
10.3.2 Entity-by-Entity Reporting? / 166
10.3.3 Tabel 1: kolom 5 Winst voor belasting & Dividenden van groepsentiteiten / 166
10.3.4 Tabel 1: Toevoegen de kolom (On)gelieerde inkopen / 166
10.3.5 Tabel 1: Toevoegen kolom Immateriële activa? / 166
10.3.6 Tabel 2: Striktere afbakening activiteiten / 167
10.3.7 Tabel 3: Vrij tekstveld / 167
10.3.8 Toestaan landenrapporten per divisie / 167
10.4 Potentiële verbeterpunten landenrapport regelgeving? / 167
10.4.1 Vereenvoudiging van het uitwisselingsmechanisme / 167
10.4.2 Uitbreiding gepast gebruik naar MAP / 168
10.4.3 Formele AWR bepalingen aanpassen / 168
10.5 Publieke CbC Reporting? / 168
BIJLAGE 1: DIVERSE WETSARTIKELEN / 171
BIJLAGE 2: MODEL LANDENRAPPORT / 179
BIJLAGE 3: MODEL GROEPSDOSSIER / 181
BIJLAGE 4: MODEL LOKAAL DOSSIER / 183
BIJLAGE 5: REGELING AANVULLENDE DOCUMENTATIEVERPLICHTINGEN VERREKENPRIJZEN / 185
BIJLAGE 6: AUTOMATISCHE UITWISSELING VAN LANDENRAPPORTEN TUSSEN NEDERLAND EN VERENIGDE STATEN / 195
BIJLAGE 7: CASESTUDIE LANDENRAPPORT VOC NV / 201
Literatuurregister / 219
Trefwoordenregister / 223
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan