Mediation modellen
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789013170870Samenvatting
Deze uitgave biedt praktische handvatten, modellen en checklists voor elke fase van het mediationproces. Ook leent de titel zich uitstekend als naslagwerk voor het opzetten, onderhouden en verder professionaliseren van de mediationpraktijk.
De mediator bevindt zich in een complex spanningsveld, vooral als zich naast de cliënten nog andere spelers op het bord bevinden zoals opdrachtgevers, achterbannen of bevoegde bestuurders. Een fout in de correspondentie is snel gemaakt, wat de kans op een goede afloop drastisch verkleint. De auteurs van Mediation modellen hebben minutieus uitgezocht hoe een correcte praktijkvoering van een mediator eruit hoort te zien. Het resultaat komt samen in deze uitgave: een handige praktijkgids, rijk aan handvatten, modellen en checklists voor elke fase van het mediationproces.
Na een inleidend eerste hoofdstuk, geven de auteurs praktische tips bij elke stap van het mediation-proces:
- Oriëntatiefase
- Startfase
- Exploratiefase
- Onderhandelfase
- Eindfase
Een zichtbaar professionele praktijkvoering is een belangrijke factor bij het vestigen en behouden van het vertrouwen van cliënten. En juist dat vertrouwen is allesbepalend bij de vraag of zij aan de mediationtafel al dan niet in beweging komen. Mediation modellen vormt binnen dit gehele proces een handig naslagwerk waar je in de dagelijks praktijk voortdurend op teruggrijpt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding / 1
1. Voor wie is dit boek? / 1
2. Wie zijn wij? / 1
3. Wat staat er in dit boek? / 2
4. Hoe is het boek opgebouwd? / 2
5. Hoe gebruik je dit boek? / 3
6. Wat staat er niet in dit boek? / 3
Hoofdstuk 1 - Praktijk van de mediator / 5
1a Checklist Praktijk van de mediator / 6
1b Privacyverklaring / 10
1c Geheimhoudingsbeding werknemers en opdrachtnemers / 13
1d Calamiteitenregeling / 14
1e Zelfreflectie en evaluatie / 16
Hoofdstuk 2 - De oriëntatiefase / 17
2a Checklist gesprek verwijzer of financieel opdrachtgevers / 19
2b Checklist kennismakingsgesprek (mogelijke) deelnemer / 21
2c Informatie over mediation (omschrijving mediation, rol mediator, toelichting proces, werkwijze en condities) / 23
2d Opdrachtbevestiging financieel opdrachtgever / 28
2e Opdrachtbevestiging inhoudelijk opdrachtgevers / 31
2f Opdrachtbevestiging co-mediator / 34
2g Checklist co-mediation / 36
2h Dossiergegevens / 38
2i Indeling dossier / 39
2j Procesontwerp / 40
2k Geheimhoudingsovereenkomst t.b.v. oriënterende gesprekken / 41
2l Checklist oriënterend gesprek / 43
2m Bericht einde werkzaamheden / 45
2n Checklist oriëntatiefase / 46
Hoofdstuk 3 - Startfase / 49
3a Bevestiging intakegesprekken/eerste gezamenlijke mediationgesprek / 51
3b Vragen ter voorbereiding op de mediation / 54
3c Geheimhoudingsovereenkomst t.b.v. individuele gesprekken / 55
3d Checklist startfase / 57
3e Volmacht voor deelname aan mediation / 59
3f Mediationovereenkomst / 60
3g Bericht einde werkzaamheden / 65
Hoofdstuk 4 - Exploratiefase / 67
4a Geheimhoudingsverklaring / 68
4b Agenda / 70
4c Checklist belangen / 71
4d Mediationverslag eerste gesprek / 72
4e Mediationverslag tweede en opvolgende gesprekken / 77
4f Checklist vertrouwelijke gesprekken (caucus) / 81
4g Tussentijdse afspraken / 82
4h Bericht einde mediation / 83
4i Checklist exploratiefase / 85
Hoofdstuk 5 - Onderhandelfase / 87
5a Agenda (onderhandelfase) / 89
5b Tekstblok voor verslag (uitgangspunten/onderhandelingsresultaat/ procesafspraken) / 91
5c Tussentijdse afspraken / 93
5d Vaststellingsovereenkomst / 94
5e Tekstblok check vaststellingsovereenkomst/conceptafspraken / 97
5f Bericht einde mediation / 98
5g Checklist onderhandelfase / 100
Hoofdstuk 6 - Eindfase / 103
6a Bericht einde mediation / 104
6b Evaluatieformulier mediation / 106
6c Checklist eindfase / 107
Hoofdstuk 7 - Het mediationproces in stroomdiagrammen / 109
Over de auteurs / 123
Dankwoord / 125
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan