Human Resource Development
Organiseren van het leren
Ingenaaid Nederlands 2001 9789014074986Samenvatting
In deze nieuwe uitgave van 'Human Resource Development. Organiseren van het leren' stellen auteurs openlijk de vraag naar nieuwe betekenisvolle doelen. Staat de performance van de organisatie voorop, of gaat het om de persoonlijke ontwikkeling van de afzonderlijke medewerkers? Ontwerpen de beoefenaars van het vak heldere en vaste methoden en technieken, of begeven HRD professionals zich bij voorkeur in een schemergebied van diffuse netwerken, lespraktijken, en 'leren leren omgevingen' ? Hoe het ook zij, de belangstelling voor het leren, leernetwerken, leertrajecten en kennisontwikkeling is in dit handboek overduidelijk.
Het boek bestaat uit 27 hoofdstukken, verdeeld over vier delen:
1. Perspectieven op leren, werken en opleiden
2. Het vormgeven van het leren
3. Leren in verschillende beroepscontexten
4. Het ondersteunen van het leren
Het begin van elk deel bevat een kort samenvattend overzicht van alle hoofdstukken in het specifieke deel, met als service aan de lezer een aantal tips om verder te lezen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Perspectieven op leren, werken en opleiden
1. Opleiden en leren in een kenniseconomie: vormgeven van een corporate curriculum
2. Van kennismanagement naar kennisproductiviteit: Een actueel overzicht van benaderingen in de literatuur
3. Naar een breder begrip van leren
4. Opleiden vanuit een constructivistisch perspectief
5. De humanistische opleidingskunde
6. Prestatiegericht inzetten van opleiden en leren
7. Personele flexibiliteit in strategisch perspectief: de betekenis van empoyability voor organisatie en individu
8. De HRD-functie in de 21e eeuw: Balanceren tussen uitersten
Deel 2 - Vormgeven van het leren
9. Veelzijdig organiseren van leerprojecten
10. Ontwikkelen van leernetwerken in organisaties
11. Ontwerpen van leertrajecten
12. Vormen van opleiding op de werkplek
13. De werkplek als opleidingsituatie
14. Strategisch afstemming van opleidings- en leeractiviteiten
Deel 3 - Leren in verschillende arbeidscontexten
15. Leren van professionals tijdens de beroepsuitoefening
16. De invloed van de professie op de ontwikkeling van professionals
17. Leren binnen zelfsturende teams
18. Organisatieontwikkeling middels verbeterteams: verbeterwerk versus het dagelijks werk van teams
19. Ontwikkelen van bekwaamheden tijdens het werk
20. Ontwikkelen van een arbeidsidentiteit
Deel 4 - Ondersteunen van het leren
21. Assessment: inzicht in functioneren
22. Loopbaanontwikkeling ondersteund door 360 graden feedback
23. E-leren in arbeidsorganisaties
24. Leren in spelsimulaties
25. Het effectiviteitvraagstuk rondom bedrijfsopleidingen
26. Evaluatie: typen, benaderingen toepassingen
27. Integrale ondersteuning van leren en werken
Cv
Auteursregister
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan