De marktgestuurde organisatie
Begrijpen, aantrekken en behouden van waardevolle klanten
Gebonden Nederlands 2001 9789014078120Samenvatting
Al decennia lang worden managers aangespoord 'dichtbij de klant te blijven' in de strijd om zijn gunst. En dat is terecht. Recente onderzoeken laten nog eens zien dat marktgestuurde organisaties hun concurrenten duidelijk overtreffen. Waarom slagen zoveel organisaties er dan toch niet in de omslag naar de klant te maken? Omdat hun interne processen, structuren en uitgangspunten daaraan in de weg staan, zo maakt George Day in dit boek duidelijk.
De auteur zet uiteen dat in succesvolle marktgestuurde organisaties drie kernelementen zijn te onderscheiden, die alle zijn afgestemd op de markt: cultuur, vaardigheden en configuratie. Hij verkent deze elementen uitvoerig en geeft daarbij veel aandacht aan het specifieke vermogen om de markt aan te voelen: Hoe kunt u deze vaardigheden ontwikkelen en hoe worden ze toegepast? Veelvuldig trekt Day daarbij vergelijkingen met organisaties die in hun marktgerichte missie zijn geslaagd. Daarnaast laat hij zien hoe het fout kan gaan en hoe bijvoorbeeld IBM zijn rol als belangrijkste speler in de computermarkt is kwijtgeraakt.
Day geeft een duidelijke richting aan de plannen van de manager die de klantgerichte oriëntatie van zijn organisatie wil versterken. Geen kant en klare recepten, maar raamwerken en strategieën die anderen reeds hun nut bewezen hebben. Ter ondersteuning van deze praktische doeleinden is achter in het boek een diagnostische vragenlijst opgenomen die een organisatie helpt specifieke sterkten en zwakten te identificeren waarmee een gerichter marktfocus binnen bereik komt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - De marktfocus nader bekeken
1. Wat het betekent om marktgestuurd te werken
2. Misvattingen over marktgerichtheid
3. Marktgestuurde culturen
4. Capaciteiten en organisatieprocessen
Deel 2 - Werken aan capaciteiten
5. Aanvoelen van de markt
6. Het gemeenschappelijke kennisbestand
7. Relaties opbouwen met de markt
8. Concurreren om relaties met klanten
9. Partnerships tussen bedrijven en hun leveranciers
Deel 3 - De organisatie afstemmen op de markt
10. Organisatievormen in beweging
11. De richting bepalen
12. Begeleiden van de verandering
Bijlage Wekt uw organisatie marktgestuurd
Woord van dank
Over de auteur
Eindnoten
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan