Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De marktgestuurde organisatie

Begrijpen, aantrekken en behouden van waardevolle klanten

Gebonden Nederlands 2001 9789014078120
Voormalig top 100Totaal 26 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Al decennia lang worden managers aangespoord 'dichtbij de klant te blijven' in de strijd om zijn gunst. En dat is terecht. Recente onderzoeken laten nog eens zien dat marktgestuurde organisaties hun concurrenten duidelijk overtreffen. Waarom slagen zoveel organisaties er dan toch niet in de omslag naar de klant te maken? Omdat hun interne processen, structuren en uitgangspunten daaraan in de weg staan, zo maakt George Day in dit boek duidelijk.

De auteur zet uiteen dat in succesvolle marktgestuurde organisaties drie kernelementen zijn te onderscheiden, die alle zijn afgestemd op de markt: cultuur, vaardigheden en configuratie. Hij verkent deze elementen uitvoerig en geeft daarbij veel aandacht aan het specifieke vermogen om de markt aan te voelen: Hoe kunt u deze vaardigheden ontwikkelen en hoe worden ze toegepast? Veelvuldig trekt Day daarbij vergelijkingen met organisaties die in hun marktgerichte missie zijn geslaagd. Daarnaast laat hij zien hoe het fout kan gaan en hoe bijvoorbeeld IBM zijn rol als belangrijkste speler in de computermarkt is kwijtgeraakt.

Day geeft een duidelijke richting aan de plannen van de manager die de klantgerichte oriëntatie van zijn organisatie wil versterken. Geen kant en klare recepten, maar raamwerken en strategieën die anderen reeds hun nut bewezen hebben. Ter ondersteuning van deze praktische doeleinden is achter in het boek een diagnostische vragenlijst opgenomen die een organisatie helpt specifieke sterkten en zwakten te identificeren waarmee een gerichter marktfocus binnen bereik komt.

Specificaties

ISBN13:9789014078120
Trefwoorden:marktgerichtheid
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:350
Druk:0
Hoofdrubriek:Marketing

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
0
1
1
0
0

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1 - De marktfocus nader bekeken

1. Wat het betekent om marktgestuurd te werken
2. Misvattingen over marktgerichtheid
3. Marktgestuurde culturen
4. Capaciteiten en organisatieprocessen

Deel 2 - Werken aan capaciteiten

5. Aanvoelen van de markt
6. Het gemeenschappelijke kennisbestand
7. Relaties opbouwen met de markt
8. Concurreren om relaties met klanten
9. Partnerships tussen bedrijven en hun leveranciers

Deel 3 - De organisatie afstemmen op de markt

10. Organisatievormen in beweging
11. De richting bepalen
12. Begeleiden van de verandering

Bijlage Wekt uw organisatie marktgestuurd

Woord van dank

Over de auteur

Eindnoten

Trefwoordenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De marktgestuurde organisatie