
Lees verder
Roland van Kralingen studeerde in Engeland waar hij zijn MBA haalde. Na een aantal jaren bij grote reclamebureaus als Strategy Director te hebben gewerkt, richtte hij TBWA op in Nederland en Spanje.
Meer over Roland van KralingenMensen zoeken altijd naar zaken die groter zijn dan zijzelf. Vele tientallen generaties lang hebben godsdiensten en ideologieën daaraan invulling kunnen geven, maar dat blijkt niet meer genoeg voor de moderne mens. Meer dan ooit zoeken we naar nieuwe zingeving. Wellicht is dat de paradox van de huidige eeuw: we bezitten alles en toch zoeken we fanatiek naar de zin van het leven.
In deze zoektocht naar nieuwe leefconcepten speelt het merk een steeds grotere rol. 'Brandworld' beschrijft wat de rol van het moderne merk wordt voor alle lagen van de samenleving: burgers, overheden, bedrijven, consumenten, kerken en ideologieën. Daarbij is het tot op zekere hoogte een tegenhanger van 'No Logo' van Naomi Klein. 'Brandworld' is kritisch, maar ook optimistisch over de wijze waarop merken de samenleving zullen beïnvloeden, mits het huidige kapitalisme veel humaner wordt.
'Brandworld' is geen boek vol wetten en definities, maar vooral van visie en opvattingen. Het is uitdagend geschreven en zet aan tot nadenken over de economische, maar ook maatschappelijke rol van management, marketing en merken. Daarnaast krijgt men nieuwe inzichten aangereikt over het creëren en onderhouden van merken. En dit is hard nodig, want merkmanagement zal een belangrijk aandachtsgebied van het bedrijfsleven blijven.