Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Poster Zelfregulerend leren

effectiever leren met 14 leerstrategieën

Losbladig Nederlands 2018 9789024419593
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Zelfregulerend leren houdt in dat leerlingen het eigen leerproces actief sturen en zelfstandig leren. Oftewel, leerlingen weten wat ze moeten doen om goed te kunnen leren en hoe ze zichzelf, voor het leren, gemotiveerd kunnen houden. Zelfregulerend leren gebeurt aan de hand van 14 leerstrategieën. Naarmate leerlingen deze leerstrategieën beter weten in te zetten tijdens het leren, verbeteren hun prestaties en motivatie. Op de Poster Zelfregulerend leren staan deze 14 leerstrategieën afgebeeld.
Overzicht van 14 leerstrategieën
De poster geeft leerlingen een overzicht van de leerstrategieën en wat ze inhouden, en herinnert ze eraan de leerstrategieën toe te passen. De poster helpt de leerkracht om uit te leggen wat leerstrategieën zijn en om er, tijdens het lesgeven, naar te verwijzen.
De 14 leerstrategieën zijn onderverdeeld in de volgende 5 clusters:
Metacognitieve kennis
Metacognitieve vaardigheden
Cognitieve vaardigheden
Organisatievaardigheden
Motivatie
Combinatie met trainingskaarten en boek
De poster dient als ondersteuning bij het gebruik van de Trainingskaarten Effectieve Leerstrategieën en het boek Effectiever leren met leerstrategieën.
De poster, trainingskaarten en het boek sluiten qua vormgeving en inhoud bij elkaar aan. Door het kleurgebruik en de illustraties is meteen herkenbaar:
aan welke strategie(ën) er gewerkt gaat worden
welke strategie(ën) de leerling(en) al beheerst/beheersen
welke strategie(ën) nog verder ontwikkeld kunnen worden
welke strategie(ën) handig is/zijn om in een bepaalde situatie in te zetten
Voor wie?
De poster is bedoeld voor leerlingen in groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs en klas 1, 2 en 3 van het voortgezet onderwijs. Leerlingen kunnen klassikaal, in groepjes of in een-op-een begeleiding met de op de kaarten en poster beschreven leerstrategieën aan de slag.
Het trainen van leerlingen in het hanteren van leerstrategieën helpt leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Het geeft bovendien invulling aan het idee achter passend onderwijs: iedere leerling is uniek, en door leerlingen toe te rusten met leerstrategieën kunnen zij beter zelf bepalen hoe hun leerproces eruit ziet.
Hoe ziet de poster eruit?
De poster is in kleur gedrukt op A1-formaat. Een set posters bestaat uit twee dezelfde posters.
De serie In de klas
De Poster Zelfregulerend leren hoort bij de serie In de klas. Deze serie bestaat uit een reeks praktische uitgaven voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.

Specificaties

ISBN13:9789024419593
Taal:Nederlands
Bindwijze:losbladig
Aantal pagina's:2
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:26-3-2018
Hoofdrubriek:Schoolboeken
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Pieternel Dijkstra

Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie, een scholingsplatform voor relatie- en gezinstherapeuten. Ze werkt als psycholoog, trainer in de geestelijke gezondheidszorg, onderzoeker en auteur. De laatste jaren werkt ze vooral vanuit de derde generatie cognitieve gedragstherapie, waar IBCT een onderdeel van is.

Andere boeken door Pieternel Dijkstra

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Poster Zelfregulerend leren