

Future management
De paradox van de beheersbare toekomst
Paperback Nederlands 2003 1e druk 9789025417178Samenvatting
De invloed die organisaties hebben op de maatschappij brengt enorme verantwoordelijkheden met zich mee. De handel en wandel van organisaties ligt onder een vergrootglas; misstanden en misstappen lieden tot grote maatschappelijke onrust. Tegelijkertijd moet het management anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. De complexiteit en diversiteit van de (internationale) omgeving maakt dit niet gemakkelijk. Het is een klassieke paradox: Hoe kunnen we anticiperen op een toekomst die we niet kennen, noch kunnen beheersen.
'Future Management' laat zien waarom aandacht voor toekomstbeheersing zo belangrijk is. Van Oirschot beschrijft hoe met de processen en methodieken van 'Future Management' de paradox op te lossen is en geeft aan hoe organisaties deze processen structureel in kunnen bedden in hun bedrijfsvoering. Dit boek combineert de theorie van managementliteratuur en besturingsmodellen met de praktijk van organisaties die een bewezen 'track record' op het gebied van toekomstbeheersing hebben. Praktijkbeschrijvingen van KPN, het ministerie van VROM, Philips, PinkRoccade IT Management, Unilever, Coca-Cola, TNO en Shell zijn aangevuld met internationale studies over toekomstbeheersing.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Inhoudsopgave
Deel 1 - Aanleiding en achtergronden van Future Management
1. Impact van structurele ontwikkelingen
2. Centrale positie van het bedrijfsleven in de maatschappij
3. Future Management in een historisch perspectief
Deel 2 - De processen achter Future Management
4. Algemene karakteristieken van Future Management
5. Scannen
6. Spotten
7. Analyse
8. Vertalen
9. Verankeren
Deel 3 - Borging van Future Management
10. Karakteristieken van een organisatie
11. Systemen binnen de organisatie
12. Competenties van een organisatie
13. Cultuur binnen een organisatie
Deel 4 - Future Management-cases
14. Shell - grondlegger van scenarioplanning
15. Unilever - Foresight Study als richtinggevend kader
16. Philips - High Design meets Process Zero
17. Ministerie van VROM
Deelnemers aan de interviews
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan