Farmacotherapie voor de zorgprofessional
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789036812085Samenvatting
Dit leerboek biedt (toekomstige) verpleegkundigen en andere zorgprofessionals gedegen informatie over veilig geneesmiddelgebruik. Het boek heeft een brede opzet die aansluit bij de leidraad ‘Bekwaamheid bij medicatie geven in de langdurig zorg’ van de vereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN 2014). Hierin worden voorwaardelijke competenties voor het adequaat omgaan met geneesmiddelen beschreven, waaronder:
-medische en farmacologische kennis,
-vaardigheid in het toedienen van geneesmiddelen en in het signaleren van problemen rond geneesmiddelgebruik,
-vaardigheid in het kunnen communiceren over geneesmiddelengebruik.
Farmacotherapie voor de zorgprofessional is bedoeld voor de Nederlandse praktijk. Het boek bestaat uit drie delen, die elkaar aanvullen maar ook zelfstandig gebruikt kunnen worden.
Deel A gaat over de algemene farmacologie en farmacotherapie, met wet- en regelgeving rond geneesmiddelen, het gebruik van betrouwbare bronnen, het veilig omgaan met geneesmiddelen en het ontstaan van ongewenste neveneffecten.
Deel B behandelt de verschillende geneesmiddelgroepen en zelfzorgmiddelen. Het farmacologisch effect wordt uitgelegd ter ondersteuning van het klinisch redeneren. De verschillende middelen zijn overzichtelijk weergegeven in tabellen en bij elke hoofdgroep worden belangrijke aandachtspunten bij het gebruik beschreven.
Deel C bevat farmacotherapeutische casuïstiek gebaseerd op veelvoorkomende situaties in de praktijk.
De digitale leeromgeving biedt deeplinks naar nuttige websites, samenvattingen, oefenvragen en oefeningen voor het lezen van een recept en het opzoeken van informatie in betrouwbare bronnen over geneesmiddeleninformatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan