


Richard Koch, zelf een succesvol ondernemer, is de auteur van de internationale bestseller 'Het 80/20-principe'.
Meer over Richard KochStrategie - Het Financial Times Strategieboek
Paperback Nederlands 2002 9789043007160Samenvatting
Achter ieder bloeiend bedrijf staat een succesvolle strategie. Achter elke falende onderneming gaat een slechte strategie schuil. Een goede strategie ontwikkelen is verrassend eenvoudig. Wetenschappers en consultants hebben echter met hun stokpaardjes en zelfontwikkelde methodieken de zaak onnodig gecompliceerd gemaakt. Strategie staat te ver af van degenen die er de meeste behoefte aan hebben: managers op de werkvloer. Strategie is immers veruit het meest van belang in de frontlinie, waar (lijn)managers zich dag in, dag uit inspannen om nieuwe, concurrerende producten en diensten te ontwikkelen. Er is een nieuwe zakenwereld in opkomst, die elke strateeg moet doorgronden en weten te benutten. De strategische basisbegrippen hoeven daarvoor niet herschreven te worden, maar aanpassing aan de nieuwe wereld is wel noodzakelijk. Nieuwe manieren van communiceren brengen een radicaal andere manier van zakendoen met zich mee. 'Strategie - Het Financial Times Handboek' is volledig up-to-date en laat zien dat het ontwikkelen van strategieën eenvoudig en leuk kan zijn - en bovenal lucratief. Het boek weerspiegelt de veranderingen in de theorie en de praktijk van strategieontwikkeling en het becommentarieert de belangrijkste theorieën en denkers over strategie.
Specificaties
Expertrecensies (1)

Over Richard Koch
Inhoudsopgave
Voorwoord bij de eerste Engelstalige editie
Voorwoord bij de tweede Engelstalige editie
Een woord van dank
Inleiding
1. Gebruik en misbruik van strategieën
2. De geschiedenis van strategie in vogelvlucht
3. Slingerbewegingen in strategisch denken: zes fasen
4. Op weg naar een synthese
5. Progressieve approximatie bij strategieontwikkeling
Deel 1 - Business-unit-strategie
1. Overzicht
2. In welke business segmenten opereert u?
3. Waar pakt u winst?
4. Hoe goed zijn uw concurrentieposities?
5. Welke vaardigheden en capaciteiten liggen ten grondslag aan uw succes?
6. Is dit een goede bedrijfstak?
7. Wat denken de klanten?
8. Hoe staat het met de concurrentie?
9. Hoe brengt u snel de winst op ene hoger peil?
10. Hoe bouwt u waarde voor de langer termijn op?
11. Conclusie
12. Aanvullende opmerkingen over de theorie van business-unit-strategie
Deel 2 - Corporate Strategie
1. De grote mythe van de corporate strategie
2. Zes legitieme rollen voor het corporate centrum
3. Corporate strategie voor noodsituaties
4. Olympische corporate strategie
5. Corporate overnamestrategie
6. Corporate marktexpansiestrategie
7. Corporate competentiestrategie
8. Corporate prestatiecontrolestrategie
9. Welke corporate strategie is de juiste voor uw bedrijf
10. Gemeenschappelijke elementen van goede corporate strategie
11. Aanvullende opmerkingen over de theorie van corporate strategie
Deel 3 - Strategische denkers
Deel 4 - Strategische begrippen, gereedschappen en technieken
Deel 5 - Strategieverschuivingen in de eenentwintigste eeuw
De impact van toenemende meeropbrengsten, netwerken en Internet
Index
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan