Lees verder
Prof. dr. Anton J. Cozijnsen is hoogleraar Verandermanagement, Vrije Universiteit Amsterdam
Meer over de auteursHet theater van verandering
Regie en rolverdeling bij veranderprocessen
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789043018210Samenvatting
Veranderen van het eigen gedrag is niet makkelijk, laat staan als het over het gedrag van organisaties gaat. Bij verandermanagement wordt vaak vergeten dat de oorzaak van het mislukken of het anders dan gepland verlopen van een verandertraject vooral de menselijke factor is. Het theater van verandering adviseert managers hoe zij zich in concrete situaties moeten opstellen om het gewenste resultaat te bereiken.
Dit boek laat zien wat er tijdens een veranderproces tussen mensen mis kan gaan en hoe dit valt te voorkomen of is op te lossen. De metafoor van een theatervoorstelling staat hierbij centraal. Een verandering in een organisatie kenmerkt zich door een script, de verandersituatie zelf. Er zijn spelers, van de interne projectleider tot externe adviseurs, en een regisseur, de verantwoordelijke manager. Ieder speelt een rol en alle spelers zijn nodig voor een goede balans en een geslaagde verandering.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Anton Cozijnsen
Inhoudsopgave
Inleiding
DEEL EEN Succesvol en zinvol veranderen
1 Type veranderingen
2 Zinvoller handelen bij veranderen
3 Gedragingen van mensen als leidraad bij zinvol handelen
DEEL TWEE De spelers, de regisseur en de scriptschrijver
4 De spelers
5 De 8 verschillende types en hun rollen bij veranderen
6 De regisseur
7 De scriptschrijver
DEEL DRIE Het spel
8 Eerste akte
9 Tweede akte
10 Derde akte
11 Vierde akte
12 Epiloog
DEEL VIER De recensie
13 Na de voorstelling: we praten na
14 Is er zinvol gehandeld en veranderd?
15 Is er moreel gehandeld en veranderd?
16 Is er professioneel gehandeld en veranderd?
17 Zijn mensen in veranderprocessen te regisseren?
Literatuur(suggesties)
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan