Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , , , , e.a.

De datateam methode

een concrete aanpak voor onderwijsverbetering

Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789044131727
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Over het boek:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de meerderheid van mijn leerlingen volgende keer wel een voldoende haalt voor geschiedenis? Hoe krijgen we de toetsresultaten Engels omhoog? Welke nieuwe methode moeten we aanschaffen voor wiskunde? Geven we eigenlijk wel voldoende feedback aan onze leerlingen? Hoe verbeteren we de doorstroom van klas 4 naar klas 5? Is de 6 die ik geeft echt een 6? Elke dag staan schoolleiders en docenten voor tal van beslissingen om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en te verbeteren. Veel van deze beslissingen worden ad hoc en (te) snel genomen, op basis van aannames, anekdotes en onderbuikgevoelens. Vaak blijken ze achteraf niet zo goed te zijn. Jammer, want binnen het onderwijs zijn veel data beschikbaar. Op vele scholen worden ze helaas niet of weinig gebruikt voor het verbeteren van onderwijs. Terwijl uit onderzoek blijkt dat het gebruik van data leidt tot beter onderwijs en uiteindelijk tot betere leerprestaties van leerlingen.
Om dit patroon van 'jumping to conclusions' te doorbreken kunnen scholen de datateam ® methode gebruiken. Deze methode leert hen data effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen en zo hun onderwijs te verbeteren. Meteen worden zowel allerlei mythes over de oorzaken van een probleem ontkracht, als de werkelijke oorzaken achterhaald. De datateam® methode is ontwikkeld aan de Universiteit Twente en uitgebreid onderzocht. In dit boek wordt deze methode stap voor stap beschreven. Het geeft ook vele voorbeelden vanuit scholen die er al mee werken.
Over de auteur(s):
Kim Schildkamp doceert aan de Universiteit Twente. Ze is onder meer oprichter-leider van het project Datateams.
Adam Handelzalts, Cindy Poortman, Hanabie Leusink, Marije Meerdink, Maaike Smit, Johanna Ebbeler & Mireille Hubers zijn allen verbonden aan dit project, als onderzoeker en/of coac

Specificaties

ISBN13:9789044131727
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:122
Druk:1
Verschijningsdatum:17-7-2014
Hoofdrubriek:Schoolboeken
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De datateam methode