Lees verder
Bas van Bavel opgeleid als historicus, is faculteitshoogleraar transities van economie en samenleving aan de Universiteit Utrecht.
Meer over Bas van BavelDe onzichtbare hand
Hoe markteconomieën opkomen en neergaan
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789044634365Samenvatting
Het is een sprookje dat onze markteconomie een onmisbare voorwaarde voor welvaart en rechtsstaat is. Dat weet de internationaal gezaghebbende Nederlandse economisch historicus Bas van Bavel onweerlegbaar aan te tonen. Hij toetst de abstracte beweringen van de economen genadeloos aan de historische werkelijkheid. De vrije markt, die aanvankelijk breed werd omarmd, blijkt na enige tijd de welvaartsgroei juist te remmen: nieuwe economische elites veroveren met hun rijkdom politieke en juridische macht en sluiten nieuwkomers buiten.
De ongelijkheid neemt toe, investeringen nemen af. Zo ging het tijdens de bloeitijd van de Arabische cultuur in Irak, in de Italiaanse steden ten tijde van de Renaissance, en ook in de Gouden Eeuw van Antwerpen en Amsterdam. En in onze tijd zal het niet anders zijn. Door ons vast te ketenen aan het Angelsaksische marktmodel hebben we onze eigen mogelijkheden om een neergaande cyclus te stuiten ernstig beknot.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Bas van Bavel
Inhoudsopgave
Dankwoord
1. Markten: een inleiding
2. Markten in een vroegmiddeleeuws rijk. Irak 500-1100
3. Markten in middeleeuwse stadstaten. Midden- en Noord-Italië 1000-1500
4. Markten in laatmiddeleeuwse en vroegmoderne landsheerlijkheden. De Nederlandse 1100-1800
5. Markten in moderne staten. Engeland, de Verenigde Staten en West-Europa 1500-2000
6. Conclusie. Waarom markteconomieën op de lange termijn fundamenteel onverenigbaar zijn met welvaart, gelijkwaardigheid en brede besluitvorming
Naschrift
Beredeneerde bibliografie
Namenregister
Geografisch register
Zakenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan