Basisboek vrijwilligersmanagement
Aansturen, begeleiden en ondersteunen
Paperback Nederlands 2018 4e druk 9789046906064Samenvatting
Vrijwilligers managen is een vak! Vrijwilligers vervullen cruciale rollen in organisaties en in de samenleving. Er wordt meer inzet van burgers verwacht en steeds meer vrijwilligers zijn hoog opgeleid en ervaren. Hierdoor vindt er een herschikking plaats van betaald naar onbetaald werk. Bovendien verschijnen er continu nieuwe vormen van vrijwilligerswerk en wordt vrijwilligerswerk vaker door de overheid ingezet als middel om kwetsbare burgers te laten participeren. Dat heeft consequenties voor de positie en inbreng van de vrijwilliger.
Op allerlei plekken in de samenleving wordt van beroepskrachten verwacht dat zij vrijwilligers kunnen aansturen, begeleiden en ondersteunen. Dat vergt specifieke competenties en kennis, die het Basisboek vrijwilligersmanagement aanbiedt. De auteurs behandelen het onderwerp vrijwilligersmanagement vanuit verschillende invalshoeken en verbinden de theorie met praktijkvoorbeelden uit diverse werkvelden.
De vierde druk van 'Basisboek vrijwilligersmanagement' is een geheel vernieuwde uitgave. Het boek is aangepast aan actuele ontwikkelingen op dit gebied.
Het boek is bedoeld voor studenten van de hbo-opleidingen in zorg en welzijn, Personeel & Arbeid, Human Resource Management, Sociaal Juridische Dienstverlening en van sportopleidingen. Ook de uitgave goed te gebruiken bij post-hbo-opleidingen op het gebied van vrijwilligersmanagement en interessant voor professionals die met vrijwilligers werken.
Willem-Jan de Gast en Ronald Hetem zijn werkzaam bij kennisinstituut Movisie. De Gast als senior-adviseur en Hetem als inhoudelijk adviseur op het onderwerp vrijwillige inzet.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding: de waarde van vrijwillige inzet
Deel 1: Het fenomeen vrijwillige inzet
1. Wat is vrijwilligerswerk/
2. Wie doen vrijwilligerswerk?
3. Diversiteit in vrijwillige inzet
4. De infrastructuur van het vrijwilligerswerk
5. Ontwikkelingen in vrijwillige inzet
Deel 2: Management van motivatie
6. Betrokkenheid als sleutel
7. De gemotiveerde vrijwilliger
8. Motovatie managen
Deel 3: Vrijwilligersbeleid
9. Waarom werken met vrijwilligers?
10. Soorten vrijwilligersorganisaties
11. De ruil
12. De positie van vrijwilligers
Deel 4: Werken met vrijwilligers
14. Vinden van vrijwilligers
15. Binden en boeien
16. (H)erkennen, waarderen en belonen
17. Afscheid nemen
18. Veranderen met vrijwilligers
19. Competenties van de vrijwilligersmanager
Literatuurlijst
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan