Lees verder
Cees Min (1955) bekleedde diverse directiefuncties, zowel nationaal als internationaal. Hij is gastdocent op Nyenrode, aan de Erasmus Universiteit en MIT te Boston.
Meer over Cees MinVeranderen met gezond verstand
Handboek doe-het-zelfmanagement
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789047003465Samenvatting
Wat doet u als manager als de directie zegt te willen veranderen maar er vervolgens niets gebeurt? Hoe zorgt u voor een snelle, succesvolle verandering waar iedereen achterstaat? In ieder geval niet door allerlei grote plannen te lanceren of dure consultants in huis te halen. Cees Min laat u zien dat u alle kennis in huis hebt en direct kunt beginnen. Een bevrijdende aanpak, praktisch en gebaseerd op uw eigen gezond verstand.
Dit boek beschrijft vijf baanbrekende inzichten in verandermanagement, waaronder:
- zie uw medewerkers als klant van uw veranderingstraject;
- stel hun individuele belangen centraal;
- werk snel en oplossingsgericht.
Mins inspirerende inzichten worden ondersteund en geconcretiseerd in interviews met topmanagers van onder meer Endemol, Lowlands en Achmea.'Veranderen met gezond verstand' is hét boek voor iedere manager die gelooft in zijn medewerkers, en die zich realiseert dat hij alle noodzakelijke kennis en ervaring voor een goed verandertraject zelf in huis heeft en nu wel eens wil weten hoe hij dat nu eigenlijk moet aanpakken.
Dit boek maakt inzichten uit 'Bye Bye Consultant' concreet en praktisch toepasbaar.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Cees Min
Inhoudsopgave
1 Zo veel werk en zo weinig resultaat
2 Een andere visie op verandering
Onze visie op veranderen is het probleem
Waardoor wordt het gedrag van jouw medewerkers bepaald?
Je gedrag wordt gestuurd door je paradigma's
De vijf basisprincipes voor veranderen met gezond verstand
3 Breng verandering in de lijnorganisatie
Jouw expertise is je medewerkers tot expert te maken
Slimme organisaties zijn 'doe-het-zelf'-organisaties
Een organisatie die zelf veranderingen realiseert wordt een adaptieve organisatie
De grootste valkuil is te denken dat je al bezig bent zelf veranderingen te implementeren
Acties om verandering in de lijnorganisatie te brengen
4 Stel de belangen van je medewerkers centraal
Je doelgerichte aanpak werkt niet
Welke rol spelen belangen?
Belangen zijn de enige drijfveren waarop we eigenaarschap nemen
Acties om jouw doelen te realiseren en individuele belangen veilig te stellen
5 Zie je medewerkers als klant van je veranderingsproces
Het idee voor een verandering is een product: een sociaal product
acties om jouw medewerker tot verandering te verleiden
6 Snel en oplossingsgericht veranderen
Het verschil tussen een probleemgerichte en een oplossingsgerichte aanpak
De grondhouding van oplossingsgericht veranderen
Mobiliseer en richt de kracht van je mensen
Oplossingsgericht veranderen creëert een sfeer van optimisme en positivisme
Hoe sneller een oplossing, hoe beter
Snelheid levert positieve energie op
Stop na drie maanden
acties om snel en oplossingsgericht te veranderen
7 Overbrug de kloof tussen weten, willen en doen
Er is een kloof tussen wat we weten (en willen) en werkelijk doen
Vier redenen voor de kloof tussen weten, willen en doen
Wel weten en niet doen begint en stopt bij jou
acties om de kloof tussen weten en doen te overbruggen
8 Vertrouw op je gezonde verstand
Waarom doen slimme mensen vaak zulke domme dingen?
Het denken overheerst het voelen
The missing link: het gezonde verstand
Terug naar Harry
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan