Lees verder
Doelgericht vernieuwen + gratis audio-cd
De kracht van systematic inventive thinking voor innovatie
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789052615226Samenvatting
Vernieuwen - u kunt er niet omheen. Voor de een betekent het de volgende generatie producten, voor de ander kostenreductie in processen. Maar aan de basis van elke succesvolle innovatie ligt hoe dan ook een winnend concept of een inventieve oplossing.
'Doelgericht vernieuwen!' bewijst dat het vinden van een innovatief concept of een briljante oplossing geen toevalstreffer hoeft te zijn. De systematische werkwijze die erin wordt beschreven gaat namelijk uit van vijf unieke denkpatronen die aan de basis liggen van vele succesvolle innovaties uit het verleden. Toegegeven, er zullen altijd succesvolle ideeën 'uit de lucht komen vallen', maar als manager wilt u het succes graag een handje helpen. En dat is precies het effect van de SIT-denkpatronen.
Wereldwijd hebben multinationals als Intel, Ford, Philips en ABN AMRO en MKB-bedrijven de kracht van SIT al ontdekt. SIT helpt bij het aanboren van een groot potentieel aan mogelijke innovaties. Het onderscheidt zich van andere idee-ontwikkelingsmethoden door de strakke aanpak en omdat het start bij uw bestaande product, dienst of proces. Dit boek begeleidt u stap voor stap bij het succesvol toepassen van de SIT-werkwijze. De bijbehorende audio-cd maakt het bovendien mogelijk om op uw gemak een inspirerende introductietraining SIT te volgen.
De audio-cd 'Op weg met SIT' biedt een snelle manier om de werking van SIT in de praktijk te ervaren. Daarmee is het een waardevolle aanvulling op het bijbehorende boek. In circa een uur tijd maakt u een belevingstour langs de belangrijkste uitgangspunten en denktechnieken van deze spraakmakende innovatiemethodiek. Aan de hand van diverse cases en oefeningen ervaart u hoe SIT het mogelijk maakt om pro-actief nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, in plaats van de concurrentie en uw klanten te volgen. De oefeningen zijn voor het merendeel gesitueerd in en rond de auto, waardoor u de training gemakkelijk onderweg kunt beluisteren. Goede reis!
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Dorien van der Heijden
Over Yousri Mandour
Inhoudsopgave
Voorwoord
Leeswijzer
1. Wat is de kracht van SIT?
1.1. Sit denkt anders
1.2. Het ontstaan van Sit
1.3. Bronnen voor innovatie
1.4. Sit versus brainstormen.
1.5. Nederlands onderzoek naar de werking van Sit
2. De drie basisprincipes van SIT
2.1. Closed world
2.2. Innovation Sweet Spot
2.3. Function follows Form
3. De vijf Sit-denktechnieken
3.1. De eerste SIT-denktechniek
3.2. De tweede SIT-denktechniek
3.3. De derde SIT-denktechniek
3.4. De vierde SIT-denktechniek
3.5. De vijfde SIT-denktechniek
3.6. Alle denktechnieken in een slacontainer
4. SIT succesvol toepassen in de praktijk
4.1. Duidelijke afbakening vooraf
4.2. Problemen oplossen versus nieuwe concepten verzinnen
4.3. Facilitator van de SIT-sessie
4.4. Multidisciplinair team
4.5. Systematisch werken
5. Organiseren van een SIT-project
5.1. Tijd en commitment
5.2. Doel en randvoorwaarden van het project
5.3. Convergeren naar projecten
5.4. Resultaten van een SIT-project
6. SIT in actie
6.1. Innoveer de strijkplan
6.2. Verwijderen en Vervangen
6.3. Vermenigvuldigen
6.4. Verbinden
6.5. Opdelen en herschikken
6.6. Veranderen van afhankelijkheden
Bijlage 1 - De vijf denktechnieken op een rij
Inhoud Audio-cd
Introductie
Basisprincipe 1 - Closed world
Basisprincipe 2 - Function follows Form
Denktechniek 1 - Vervangen en Verwijderen
Denktechniek 2 - Vermenigvuldigen
Basisprincipe 3 - Functional Fixedness
Denktechniek 3 - Verbinden
Denktechniek 4 - Opdelen en herschikken
Denktechniek 5 - Veranderen van afhankelijkheden
Afsluiting
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan