Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Leren in en door organisaties

Gebonden Nederlands 1995 1e druk 9789055940080
Voormalig top 100Totaal 72 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Leervermogen is iets dat alle organisaties zullen moeten ontwikkelen. Hoe beter een organisatie leert, des te beter is zij in staat haar fouten op te sporen en te verbeteren. Hoe effectiever een organisatie leert, des te waarschijnlijker zal ze zich innovatief opstellen, danwel de beperkingen van haar vernieuwend vermogen onderkennen. Dit leren door organisaties wordt organisatieleren of organisatorisch leren genoemd. Een fout is een ongewenst verschil tussen een plan of bedoeling, die wordt geconstateerd bij de implementatie. 'Leren in en door organisaties' verschaft inzicht in de oorzaken van deze ongewenste verschillen en in de wijze waarop ze kunnen worden gecorrigeerd. Argyris legt sterk de nadruk op het opsporen van fouten die voor de betrokkenen bedreigend of pijnlijk kunnen zijn. De ervaring heeft namelijk geleerd dat juist organisaties waarin mensen zich bedreigd voelen, slecht tot leren in staat zijn. Organisaties scheppen voor zichzelf een wereld, vol van zichzelf versterkende processen die leren tegenhouden. Argyris geeft oplossingen om de mensen in organisaties de bekwaamheid te verschaffen om de zichzelf in stand houdende, overbeschermende en leren tegengaande processen op te sporen en te elimineren. Hij geeft daarmee de route aan die gevolgd kan worden op weg naar een lerende organisatie.

Specificaties

ISBN13:9789055940080
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:508
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
Leren in en door organisaties
Soeters | 18 mei 1998
In dit boek bundelt de beroemde organisatiekundige Chris Argyris een aantal artikelen waarin het thema van de lerende organisatie centraal staat. Argyris heeft met dit thema een stevige reputatie opgebouwd. Zijn analyses en beschouwingen zijn van grote waarde gebleken om te leren omgaan met de vele paradoxen en dilemma's die verbonden zijn aan lerende organisaties.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Chris Argyris

De Amerikaanse bedrijfskundige en emeritus hoogleraar Chris Argyris studeerde psychologie en economie. Hij ontwikkelde onder andere de gevolgtrekkingenladder (Ladder of Inference), dubbelslag leren (Double-Loop Learning), actietheorie/beleden theorie/gebruikstheorie (Theory of Action/Espoused Theory/Theory-in-use) en de veel stellen en veel vragen-dialoog (High Advocacy/High Inquiry dialogue).

Andere boeken door Chris Argyris

Inhoudsopgave

Dankbetuiging
Inleiding

Deel 1 - Organisatorische afweermechanismen

1. Waarom mensen en organisaties moeite hebben met double-loop leren
2. Het construeren van een theorie voor de praktijk: organisatorische paradoxen
3. De huidige problemen van de organisatie van de toekomst
4. Intelligente mensen leren leren
5. Een leiderschapsdilemma: bekwaam onvermogen

Deel 2 - Belemmeringen voor het leervermogen en de effectiviteit van organisaties

6. Organisatieleren en managementinformatiesystemen
7. Implementatie van een strategie: een leerexperiment
8. Hoe strategiespecialisten omgaan met dreiging op individueel en organisatorisch niveau
9. Implementatie van beheersingsinstrumenten: management accounting - een dilemma
10. Menselijke problemen van budgettering
11. Economie en psychologie: een paar apart

Deel 3 - De contraproductieve gevolgen van organisatie-ontwikkeling en Human-Resource-activiteiten

12. Organisatieontwikkeling: redeneren, actiestrategieën en afweermechanismen
13. Onterecht verzet tegen controle op de werkwijze van organisatieontwikkelaars
14. Vormen centra voor persoonlijke groei een alternatieve cultuur?

Deel 4 - Hoe een juist gebruik van de normale wetenschap valide en bruikbare informatie tegenhoudt

15. Het zoeken naar de waarheid en hanteerbare kennis: hoe de wetenschappelijke methode beide in de weg staat
16. Problemen en nieuwe richtingen voor de arbeidspsychologie
17. De onvolledigheid van de sociaal-psychologische theorie: voorbeelden van kleine groepen, cognitieve consistentie en attributieonderzoek
18. Gevaren van het toepassen van resultaten uit de experimentele sociale psychologie
19. Kennis relevanter maken in de praktijk: actieschema's
20. Een vergelijking tussen participatief actieonderzoek en actiewetenschap
21. Onbedoelde gevolgen van strikt wetenschappelijk onderzoek

Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren in en door organisaties