Marita Vos is hoogleraar 'Organisational Communication' aan de Universiteit van Jyvaskyla in Finland, consortiumcoördinator van een internationaal EU- gefinancierd onderzoeksproject over crisiscommunicatie en participant in diverse andere onderzoeksprojecten.
Meer over de auteursGeïntegreerde communicatie (10e druk)
Concern-, interne en marketingcommunicatie
Paperback Nederlands 2017 10e druk 9789058758682Samenvatting
Wat zijn de communicatiebehoeften van een (non-)profitorganisatie? Dat is wat 'Geïntegreerde communicatie' uit de doeken doet. Dit boek geeft uw studenten inzicht in de drie communicatiedomeinen binnen organisaties: concerncommunicatie, interne communicatie en externe (marketing)communicatie. Dit maakt het een compleet basisboek over álle communicatievormen.
In 'Geïntegreerde communicatie' staan voor elk van de drie communicatiedomeinen een verzameling aandachtspunten en een theoretische onderbouwing. Uw studenten ontdekken de ins en outs over informatieverwerking (van de ontvanger), communicatie-onderzoek, organisatiestructuur en internationale organisaties. Zo leren ze alle basisbegrippen kennen binnen de drie communicatiedomeinen.
Voor deze tiende druk is 'Geïntegreerde communicatie' integraal herzien en herschreven. Dit betekent dat de auteurs hierin nieuwe theorieën hebben opgenomen en voorbeelden hebben geactualiseerd. Zo is er in deze editie op alle vlakken aandacht voor online communicatie en wordt ook aandacht besteed aan de snel veranderende omgeving. Inspelen op de actualiteit voor reputatiemanagement en crisiscommunicatie hoort daar bijvoorbeeld bij.
Uniek aan dit boek
- Al jaren een vast gezicht binnen de curricula van hogescholen.
- Compleet overzicht van het communicatiewerkveld en heldere theorie die expliciet gekoppeld wordt aan de praktijk.
- Een boek met visie dat start bij de behoeften van een organisatie en haar omgeving. De aandacht ligt daardoor niet alleen bij de organisatie, maar ook bij de ontvangers.
- Het boek sluit na de herziening volledig aan op de beroepsniveauprofielen van Logeion.
Docenten vinden op de bijbehorende website onder andere een docentenhandleiding, figuren en tabellen uit het boek en andere extra's. Studenten kunnen er terecht voor toetsvragen per hoofdstuk met feedback en cases.
Doelgroep
Hbo-studenten die communicatievakken volgen binnen opleidingen zoals:
- Communicatie
- Communication and multimedia design
- Commerciële economie
Specificaties
Lezersrecensies
Over Henny Schoemaker
Inhoudsopgave
1. Communicatie voor een organisatie
1.1 Een visie op communicatie
1.2 Communicatie
1.3 Geïntegreerde communicatie
1.4 De relatie met het organisatiebeleid
1.5 Activiteiten vanuit de managementfunctie
2. Concern communicatie
2.1 Maatschappelijke randvoorwaarden
2.2 Het corporate image
2.3 Imagebeleid
2.4 Issues management
2.5 Public affairs
2.6 Crisiscommunicatie
2.7 Mediacontacten
2.8 Sponsoring
2.9 Arbeidsmarktcommunicatie
2.10 Financiële communicatie
3. Interne communicatie
3.1 Toenemend belang van interne communicatie
3.2 Communicatie ter ondersteuning van het primaire proces
3.3 Het bevorderen van betrokkenheid
3.4 Het begeleiden van veranderingen
4. Marketingcommunicatie
4.1 Ondersteunende communicatie
4.2 Doelstellingen ten aanzien van het merk
4.3 Communicatiestrategieën
4.4 Conceptontwikkeling
4.5 Communicatiemiddelen
5. Informatieverwerking bij de ontvanger
5.1 Motivatie en leren
5.2 Netwerken
5.3 Beeldvorming
5.4 Gedragsverandering
6. Communicatie onderzoek
6.1 Wat is onderzoek?
6.2 Onderzoek in de beleidscyclus
6.3 Kwantitatief en kwalitatief onderzoek
6.4 Monitoring
6.5 Imageonderzoek
6.6 Onderzoek naar interne communicatie
6.7 Pretests en leesbaarheidsonderzoek
7. Organisatie van de communicatie
7.1 Strategische visie en ‘agile planning’
7.2 Niveaus van beleidsvorming
7.3 Beleidscyclus
7.4 Accountability: verantwoording en kwaliteit
7.5 Communicatietaken
7.6 Deskundigheden en beroepsniveauprofielen
7.7 Ethische aspecten
8. Communicatie in internationaal perspectief
8.1 Interculturele aspecten
8.2 Communicatiebeleid
8.3 Communicatieactiviteiten
Noten
Voorbeeld communicatieplan
Literatuur
Register
Nawoord
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan