Lees verder
Mark Bovens is hoogleraar Bestuurskunde en Directeur Onderzoek aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap.
Meer over de auteursHandboek publieke verantwoording
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789059315112Samenvatting
Publieke verantwoording is een cruciaal onderdeel van de democratische rechtsstaat. In de praktijk van het openbaar bestuur kan publieke verantwoording echter ook een zware last zijn. Professionals en bestuurders klagen steeds vaker dat ze te veel en te vaak verantwoording moeten afleggen. Naast de traditionele verantwoording aan minister en parlement zijn allerlei nieuwe vormen ontwikkeld, zoals verantwoording aan raden van toezicht, inspecties, visitaties, klantenraden en via internet.
Dit handboek biedt handreikingen om publieke verantwoording voldoende scherp te laten zijn, zodat ze haar rol in de rechtsstaat kan vervullen, en tegelijkertijd voldoende sober in te richten, om de overhead en overlast te beperken. De belangrijkste vormen van publieke verantwoording worden besproken. Daarbij wordt aandacht besteed aan vormgeving, werking en voor- en nadelen van elk mechanisme. Ook geeft elk hoofdstuk inspirerende voorbeelden en tal van do's and don'ts voor publieke verantwoording.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mark Bovens
Inhoudsopgave
Mark Bovens & Thomas Schillemans
1.1 Een permanente staat van publieke verantwoording
1.2 Een handboek publieke verantwoording
1.3 De opbouw van het handboek
Literatuur
Deel I Verantwoording
2 Publieke verantwoording; begrippen, vormen en beoordelingskaders
Mark Bovens & Thomas Schillemans
2.1 Verwarring over verantwoording
2.2 Begrippen: wat is publieke verantwoording?
2.3 Vormen van verantwoording
2.4 De beoordeling van publieke verantwoording
Literatuur
3 Verantwoording over financiën en rechtmatigheid
Jan Wieles
3.1 Introductie
3.2 Financiële jaarverslaggeving van het Rijk
3.3 Financiële jaarverslaggeving van decentrale overheden
3.4 Financiële jaarverslaggeving door zelfstandige publieke organisaties
3.5 Rechtmatigheid
3.6 Spanningen
Voor wie meer wil weten
4 Verantwoording over prestaties
Paul-Jan Linker
4.1 Verantwoording over prestaties door organisaties, ketens en netwerken
4.2 De ontwikkeling van prestatiemanagement bij publieke organisaties
4.3 Verschillen in toepassing van prestatieverantwoording in de praktijk
4.4 De inrichting van prestatieverantwoording
4.5 Prestatieverantwoording in de praktijk
4.6 Verantwoording door ketens en netwerken
4.7 Prestatieverantwoording geeft positieve energie
Voor wie meer wil weten
Deel II Vormen van verantwoording
5 Verantwoording aan departementen
Cor van Montfort
5.1 Introductie
5.2 Verantwoording of informatievoorziening?
5.3 Historische achtergrond
5.4 Onderwerpen en criteria
5.5 Aandachtspunten en discussiepunten
5.6 Verantwoording, toezicht en checks and balance
5.7 Aandachtspunten
Voor wie meer wil weten
Literatuur
6 Relatiebeheer tussen ministeries en uitvoeringsorganisaties
Ronald Timmerman & Peter Plug
6.1 Waarom relatiebeheer in een handboek publieke verantwoording?
6.2 Meerdere rollen en relaties
6.3 Relatiebeheer in verantwoordingsrelaties: een spanningsvolle aangelegenheid
6.4 Het managen van de relatie
6.5 De relatiemanager
6.6 Relatiebeheer vanuit democratisch perspectief
6.7 Conclusie
Literatuur
7 Inspecties
Kutsal Yesilkagit
7.1 Inleiding: inspecties in de publieke sector
7.2 Verschijningsvormen en inspectieactiviteiten
7.3 Inspecties als verantwoordingsmechanisme
7.4 Evaluatie van inspecties als verantwoordingsmechanismen
7.5 Afsluiting
Voor wie meer wil weten
Literatuur
Bijlage 7.1: Overzicht van inspecties die toezicht houden op (delen van) de publieke sector per ministerie (situatie 2008)
8 Raden van toezicht
Ineke Boers & Cor van Montfort
8.1 Introductie
8.2 Raden van toezicht in de publieke sector
8.3 Verwachtingen en knelpunten
8.4 Interactie met andere verantwoordingsarrangementen
8.5 Evaluatie raden van toezicht
8.6 Conclusies en aanbevelingen
Voor wie meer wil weten
Literatuur
9 Visitaties als vorm van verantwoording
Thomas Schillemans
9.1 Introductie
9.2 Visitaties in de publieke sector
9.3 De inrichting van visitaties
9.4 Evaluatie visitaties
9.5 Samenvatting en afsluiting
Voor wie meer wil weten
Literatuur
10 Cliëntenraden en klantenfora
Margo Trappenburg, Thomas Schillemans & Hester van de Bovenkamp
10.1 Inleiding
10.2 Cliëntenraden en klantenfora in de publieke sector
10.3 Het inrichten van cliëntenraden en klantenfora
10.4 Cliëntenraden en klantenfora in de praktijk
10.5 Aanbevelingen
Literatuur
11 Transparantie
Albert Meijer, Stephan Grimmelikhuijsen & Gijs Jan Brandsma
11.1 Roep om transparantie
11.2 Ontwerpkeuzen
11.3 Transparantie en verantwoording
11.4 Lessen uit de praktijk
11.5 Evaluatie van transparantie en verantwoording
11.6 Stappenplan en experimenten
Literatuur
Deel III Vernieuwing van verantwoording
12 Publieke professionals en verantwoordingsdruk
Mirko Noordegraaf & Jasper Sterrenburg
12.1 Introductie: beklemde professionals?
12.2 Professionals en hun werk
12.3 Professionals en verantwoording
12.4 Aantallen handelingen
12.5 Tijdsbesteding
12.6 Ervaren lasten
12.7 Omgaan met verantwoordingsdruk
12.8 Conclusie
Literatuur
13 Verantwoorde vernieuwing? Innovatie van publieke verantwoording
Rob van Rijn & Mark van Twist
13.1 De bovenstroom en de onderstroom in het denken over publieke verantwoording
13.2 Publieke verantwoording in de bovenstroom: VBTB
13.3 Publieke verantwoording in de onderstroom: delivery
13.4 Bovenstroom en onderstroom: verschillen in opvattingen, zienswijzen en benaderingen bij publieke verantwoording
13.5 Bovenstroom en onderstroom: innovatie door combinatie bij publieke verantwoording
13.6 Tot slot
Voor wie meer wil weten
Literatuur
14 Publieke verantwoording 2.0: sober maar scherp
Thomas Schillemans & Mark Bovens
14.1 Hoe Verantwoordingsdag mislukte
14.2 De verantwoordingsstaat
14.3 Bedolven onder verantwoording?
14.4 Verantwoording 1.0: niet sober en niet scherp
14.5 Verantwoording 2.0: sober en scherp
14.6 Verantwoordingsdag 2.0
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan