adviseur CinC Management Consultants, mede-initiatiefnemer van de community 'Koplopers in de zorg'.
Meer over Jaap Jan BrouwerSchaduwen over de woestijn (2e druk 2004)
Strategie, management en organisatie van het Duitse en Britse leger van Versailles tot El Alamein: theorie en praktijk
Ingenaaid Nederlands 2004 2e druk 9789080810921Samenvatting
Er is al veel geschreven over de Tweede Wereldoorlog. Veelal wordt hierbij gekozen voor een historische invalshoek. Dit boek kiest naast een historische een andere invalshoek, namelijk die van management en organisatie. De reden hiervoor is dat het verloop en de uitkomst van militaire acties vaak pas te doorgronden zijn als men een helder beeld heeft van de organisatorische dimensies van de betrokken organisaties. Hierbij kan men denken aan elementen als de organisatiestructuur, de mate van decentralisatie, de stijl van leidinggeven, het trainingsniveau van de manschappen, de teambuilding en de command, controll, communications en intelligencestructuur (C3I-structuur) enzovoorts.
De ontwikkelingen van twee organisaties worden hierbij onder de loep genomen, namelijk het Duitse en Britse leger. Ze worden gevolgd vanaf de vrede van Versailles tot El Alamein. Bij de analyse van de betrokken organisaties doet zich het interessante fenomeen voor dat het Duitse leger tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog een duidelijk betere 'battlefield performance' (in bedrijfstermen: marketingperformance) kende dan al zijn tegenstanders. Waarom was het Duitse leger zo succesvol en welke organisatorische dimensies speelden het Britse leger parten?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Het Duitse leger in de periode 1918-1941
3. Het Britse leger in de periode 1918-1941
4. Noord-Afrika, Rommel en het eerste treffen
5. Tussenspel: Brevity en Battle axe
6. Crusader
7. Operatie Theseus - Op weg naar de Nijldelta
8. El Alamein: De botsing van twee werelden
9. De weg terug
10. Afronding en conclusies
11. Hoe nu verder? Ideeën voor management en organisatie
Bijlagen
1. Gevechtseffectiviteit
2. Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan