Lees verder
Matty Paquay leidt Paquay & Associates, een advieskantoor voor groeibedrijven, en is gastprofessor in Business Model Design aan de UHasselt. Matty heeft een eigen, soms afwijkende kijk op wat hij in het bedrijfsleven ziet gebeuren.
Meer over de auteursDe Groeiparadox
Waarom groeien ondernemingen afremt en pijn doet. En wat eraan te doen.
Gebonden Nederlands 2017 1e druk 9789082491593Samenvatting
Ondernemen is als seks vóór 1950: er wordt van alles van je verwacht, maar niemand vertelt je wat je precies moet doen. En zelf wil je het ook niet vragen. Dus leer je maar al doende. Met vallen en opstaan. Met een snelgroeiend bedrijf gebeurt dat zo vaak dat een ondernemer de indruk krijgt dat hij niet anders meer doet dan recht klauteren.
Een overvolle agenda die je niet afgewerkt krijgt, medewerkers die te pas en te onpas aan je mouw trekken, steeds meer werk terwijl je toch extra personeel hebt aangeworven, sales en marketing die niet samen door één deur kunnen, en nauwelijks tijd om na te denken over de toekomst en richting van je bedrijf. Het zijn maar enkele van de symptomen die Bart Lodewyckx ervaart bij de vele groeibedrijven die hij als gedelegeerd bestuurder van UNIZO Limburg bezoekt. Daarom besloot hij om samen met Matty Paquay, Partner van Groeibedrijven, dit boek te schrijven. Want Matty kent het fenomeen van groeipijnen als geen ander. Hij beschrijft ze in zijn theorie van de groeiparadox: als een onderneming sterk groeit, heeft ze de neiging zichzelf af te remmen.
Daar kan je echter iets aan doen, en dit boek helpt je daarbij. In tien hoofdstukken legt Matty in heldere taal uit wat de meest voorkomende groeipijnen zijn en hoe je ze kan aanpakken. Vanzelfsprekendheden worden onderuitgehaald, mythes doorprikt. Dit boek identificeert de problemen, verklaart ze en reikt oplossingen aan. Elk bedrijf heeft namelijk het potentieel een groeibedrijf te worden. En te blijven.
Daarnaast vertellen tien ondernemers eerlijk en open over hun eigen groeiproces. Zonder taboes.
Ben jij een ondernemer met groeiambities? Dan is dit een boek voor jou.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Matty Paquay
Over Bart Lodewyckx
Inhoudsopgave
Urbain Vandeurzen 6
Prof. Hans Crijns 7
Prof. dr. Piet Pauwels 9
VOORLICHTING VOOR ONDERNEMERS MET GROEIAMBITIES 10
WAAROM DIT BOEK? EN WAAROM MET TWEE? 12
ZONDER GROEIPIJN GEEN BEDRIJFSGROEI 20
DE GROEIPARADOX 26
HOOFDSTUK 1
Te veel bordjes in de lucht… die dreigen te vallen 30
Interview: Daniëlle Vanwesenbeeck 48
HOOFDSTUK 2
Help, het goed personeel is op! 52
Interview: Bart Balis 68
HOOFDSTUK 3
Waarom verkopers geen papegaaien zijn 72
Interview: Françoise Chombar 90
HOOFDSTUK 4
Past jouw verhaal op een bierviltje? 94
Interview: Ismaël Ben-Al-Lal 112
HOOFDSTUK 5
Een hoop klanten, of alle klanten op een hoopje? 116
Interview: Kurt Hensen 132
HOOFDSTUK 6
Concurrenten? Hoezo, welke concurrenten? 136
Interview: Matty Zadnikar 150
HOOFDSTUK 7
Waarom ondernemers alle kikkers willen kussen 154
Interview: Robin Bruninx 172
HOOFDSTUK 8
Gezocht: strenge schoonmoeder (als klankbord) 176
Interview: Patrick Reyntjens 194
HOOFDSTUK 9
Waarom Chinese veldheren meer oorlogen winnen 198
Interview: Dieter Penninckx 212
HOOFDSTUK 10
The missing link… 216
Interview: Rosaline Wijnen 236
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan