René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies.
Meer over Rene ten BosHet geniale dier
Een andere antropologie
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789085061359Samenvatting
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen mens en dier en hoe verhouden zij zich tot elkaar? Deze cruciale vraag, die Aristoteles zichzelf al stelde, is het uitgangspunt van dit boek. Het beschrijft de wereldwijde gevolgen van de menselijke neiging om de natuur een handje te helpen en te perfectioneren.
De mens kenmerkt zich door zijn onvermogen om de natuur te zien als iets wat klaar is, zo stelt René ten Bos in zijn nieuwe, kleurrijke en filosofisch bijzonder originele boek. 'Het geniale dier' levert een bijdrage aan de wijsgerige antropologie. De auteur refereert daarbij aan het werk van onder anderen Nietzsche, Heidegger, Deleuze, Agamben en Derrida.
Op een aanstekelijke wijze laat Ten Bos zien hoe mensen met dieren omgaan en hoe ze over dieren denken. Hij ontwikkelt een eigen visie - bijvoorbeeld op de kwestie van 'rechten voor dieren' - die het boek de moeite waard maakt voor filosofen, biologen, natuurbeschermers, dierenliefhebbers, politici, beleidsmakers en journalisten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel I Zoo Tycoon TM
1 Het dier dat geen dier is
2 Hardvochtigheid
3 Mink, tycoon
4 Kosmopolitisch knagen
5 Villen, opstoppen
6 Kinderen, natuur en vlees
7 Dier worden
8 Korf, zwerm
9 Thylacine, cryptide
10 De kat in Jacques
11 Little John
12 Het geniale dier
Deel III
13 Homo ignorans
14 Zweefwezens
14 Metron
15 Teken en tekens
6 Domus
17 'Ecce homo', oftewel: de grote toneelspeler
Woord van dank
Noten
literatuur
register
Verantwoording illustraties
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan