Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk
Gebonden NL 2016 1e druk 9789085621478Samenvatting
Effectieve communicatie is een van de belangrijkste competenties van de huisarts. Toch blijft dit deelgebied bij (na)scholing soms onderbelicht en wordt het - ten onrechte - als vanzelfsprekend beschouwd. Optimaal communiceren kan het consult en de praktijkvoering veel doeltreffender en plezieriger maken.
Dit leerzame en inspirerende boek houdt de huisarts een spiegel voor. Heb ik mijn communicatie met patiënten, praktijkmedewerkers en andere zorgverleners op orde? Houd ik genoeg rekening met de achtergrond van de patiënt en andere contextfactoren? Hoe breng ik informatie optimaal over en verlaat de patiënt met een tevreden gevoel de spreekkamer? Meer dan zestig deskundige auteurs werkten mee om alle facetten van huisartscommunicatie in één praktijkgericht boek te vatten. Na het bestuderen ervan zult u zich gesterkt en zeker voelen in uw communicatieve handelen.
Het Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk begint met de grondslagen van effectieve communicatie. Daarna komen diverse thema's rond arts-patiëntcommunicatie in het dagelijkse consult aan bod, gevolgd door een gedeelte over communicatie binnen de eigen huisartsenpraktijk en met andere zorgverleners. Elke paragraaf kent een vaste, heldere structuur en bevat tevens een casus en kernpunten voor de praktijk.
Dit boek is, na de handboeken over verrichtingen en diagnostische verrichtingen, het derde deel in de succesvolle reeks coproducties van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) en Prelum | Medische Media en Nascholing. Wederom is het een fraai vormgegeven naslagwerk dat niet mag ontbreken in de collectie vakliteratuur van de huisarts. Ook voor aios huisartsgeneeskunde, huisartsopleiders en praktijkondersteuners kan het van grote waarde blijken.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan