Paul de Blot is in 1924 geboren en opgegroeid in Indonesië. Na vijf jaar concentratiekamp werkte hij als chemisch technoloog voor de opbouw van de industrie in West Java.
Meer over Paul de BlotDe mystiek van het zakendoen
Op zoek naar de spirituele kracht van organisaties
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789089800367Samenvatting
Dee Hock, de oprichter van de bekende Visa Card Company, stelt drie vragen die hem bezig houden:
- Waarom zijn onze politieke, commerciële en sociale instellingen steeds minder in staat om orde op zaken te stellen en tot fundamentele vernieuwing te komen?
- Waarom komen individuen steeds meer in conflict met de instellingen waarmee ze werken en waarom raken ze er steeds meer van vervreemd?
- Waarom houdt de maatschappij steeds minder rekening met het ecologische milieu?
Deze vragen blijven onbeantwoord zolang vernieuwing beperkt blijft tot deeloplossingen en partiële belangen. Er is een totaalvisie nodig vanuit een dieper perspectief van de zingeving om een antwoord te kunnen geven. Dat tracht de businessspiritualiteit te doen door een benadering die vanuit het niveau van het zijn, het kennen en het kunnen benadert. Het gaat om een deskundigheid van zakendoen vanuit de spirituele kracht van de onderneming, waarbij zowel realisme als idealisme serieus moeten worden genomen.
Paul de Blot studeerde in Indonesië, Nederland en Duitsland natuurkunde, filosofie en theologie, politicologie en Indonesische staatsfilosofie, cultuurfilosofie, spiritualiteit en psychologie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Wat is businessspiritualiteit?
3. De spirituele kracht van de mens als stof-geestelijk wezen
4. De Cartesiaanse van de mens in de organisatie
5. Het machine-ideaal van de organisatie als geestdodend proces
6. De geest herleeft in de spirituele organisatievisies
7. De organisatie krijgt weer menselijke trekken
8. De organisatiekunde krijgt aandacht voor het collectieve bewustzijn
9. De spirituele dynamiek van een organisatie
10. Businessspiritualiteit als bewustwording van de businessidealen
11. Van interactie in de bedrijfsvoering tot een menselijke ontmoeting
12. Spiritueel geïnspireerde organisaties
13. Het verhaal van de wording van een corporatieve spiritualiteit
14. Conclusie
15. Nabeschouwing
16. Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan