

Aline Klingenberg verrichtte haar promotieonderzoek bij de vakgroep Bestuursrecht & Bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen, waar zij als docent werkzaam is.
Meer over de auteursIT-recht
Paperback Nederlands 2025 3e druk 9789462129467Samenvatting
Het maatschappelijke belang van IT kan moeilijk worden overschat. Aan het einde van de vorige eeuw heeft de computer een steeds centralere plaats gekregen in het dagelijkse leven van gewone mensen, alsook bij het uitvoeren van bedrijfsprocessen en overheidstaken. Met de opkomst van het internet heeft de communicatie via computernetwerken een grote impuls gekregen. Door het krachtiger worden van de computer en het sneller worden van de verbindingen zijn fenomenen als sociale media, internet der dingen en machine learning mogelijk geworden.
IT-recht biedt een overzicht van de juridische vragen die door de ontwikkelingen op IT-gebied worden opgeroepen. Na de inleiding volgt de bespreking van grondrechtelijke problematiek in het algemeen (hoofdstuk 2) en op het gebied van gegevensbescherming in het bijzonder (hoofdstuk 3). In hoofdstuk 4 en 5 staat het publiekrecht centraal inzake openbaarmaking en hergebruik van overheidsgegevens en de digitale overheid. In de hoofdstukken 6 t/m 9 komen meer privaatrechtelijke aspecten aan de orde: intellectuele eigendom, IT-contracten en e-commerce. Na de bespreking van de strafrechtelijke aspecten (hoofdstuk 10) wordt het boek afgesloten met een thematisch hoofdstuk over IT en beveiliging (hoofdstuk 11). Hierin wordt de samenhang van de verschillende deelgebieden van het IT-recht gedemonstreerd.
Specificaties
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan