

Inkoop in strategisch perspectief
Shoppen voor professionals
Gebonden Nederlands 2017 9789462155183Samenvatting
Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint heet en waar stopt het? Kopen bedrijven net zo als consumenten? Wat zijn de verschillen? Dit zijn vragen die u zich als lezer van dit boek kunt stellen.
Professioneel inkopen in strategisch perspectief richt zich op het standaardiseren van producten en diensten en het terugbrengen van het aantal leveranciers, waarmee vervolgens heldere contracten worden afgesloten. Een goede inkoopafdeling kent de visie en strategie van de organisatie en onderhoudt uitstekende relaties met alle afdelingen. Dit doet zij door helder en open te communiceren en goed te luisteren naar wat nodig is. Door haar professie en toegevoegde waarde verleidt zij de organisatie om samen te werken en vertaalt dit naar passende oplossingen. Een professionele inkoopafdeling is de aanjager van duurzaamheid en innovatie en beschikt over inkopers met vakkennis, systemen en daadkracht dit te realiseren.
Over professioneel inkopen gaat dit boek. De auteurs richten zich primair op inkoopprofessionals, die inkoop krachtig binnen hun organisatie willen verankeren. Inhoud, vorm en taal zijn zo gekozen dat het boek ook toegankelijk is voor de managers aan wie inkoopprofessionals rapporteren. De tweede belangrijke doelgroep vormen studenten van het hoger beroepsonderwijs die zich willen specialiseren in commerciële economie, marketing en inkoopmanagement.
Een must read voor iedereen die inkoop professioneel in zijn of haar organisatie wil verankeren!
Specificaties
Expertrecensies (1)
Interviews en artikelen (1)
Over Arjan van Weele
Over Jordie van Berkel-Schoonen
Over Gert Walhof
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 - Analyse
1. Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen
2. Inkoopprocessen: structuur en besluitvorming
3. Het inkoopmanagementproces
4 Facility management en inkoop
5. Inkoop van zakelijke dienstverlening
6. Public procurement
7. Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Deel 2 - Planning
8. Uitbesteding en risicomanagement
9. Inkoopbeleid en ondernemingsstrategie
10. Ontwikkelen van inkoop- en sourcingstrategieën
11. Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
12. Inkoop, logistiek en supply chain management
13. Structuur en organisatie van de inkoop
14. Prestatiemeting in inkoop
Deel 3 - Praktijk
15. Leveranciersbeoordeling en -ontwikkeling: kostenbenadering en technieken
16. Inkoop en supply chain management in retailorganisaties
17. Duurzaam inkopen, integriteit en ethiek
Afkortingen
Literatuur
Register
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan