Polarisatie
Inzicht en leiderschap in tijden van wij-zij-denken
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789462763883Samenvatting
Polarisatie domineert het publieke debat van nu. Dit boek toont wat doordacht leiderschap is als wij-zijdenken dreigt. Wat zijn de valkuilen en wat is nu de juiste strategie in ontvlambare situaties?
Polarisatie is aan de orde van de dag en heeft meer impact op ons dan ooit. Of het nu gaat over vluchtelingen, het klimaat, brexit, landbouw versus natuur, ‘elite’ tegenover ‘het volk’, of pakweg de kwestie Zwarte Piet: over elk onderwerp raken we sterk verdeeld en komen we in de tang van een eeuwenoud, haast onwrikbaar fenomeen; polarisatie.
Aan agenten, docenten, journalisten, burgemeesters en ministers – wie voelt zich niet aangesproken? – de complexe taak om een delicate balans te vinden in het spanningsveld tussen wij en zij. En juist daar, in de rol van bruggenbouwer, gaat het vaak mis.
In 'Polarisatie' introduceert de auteur een beproefd praktisch én filosofisch denkkader, waarmee hij organisaties in binnen- en buitenland helpt het hoofd te bieden aan de dynamiek van wij-zij-denken. Of het nu gaat tussen twee afdelingen of tussen twee bevolkingsgroepen, de dynamiek is universeel. Hij schetst de drie basiswetten, de vijf rollen in polarisatie en de vier game changers die elke professional moet kennen. Hij adviseert directies, burgemeesters en ministers in de meest precaire situaties en ontwikkelde manieren om te komen tot depolarisatie. Professionals en leiders hoeven niet ten onder te gaan in het heetst van de strijd.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan