De lange schaduw van het verleden?
Omgaan met historisch onrecht
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789462902428Samenvatting
Steeds luider en vaker wordt erop aangedrongen om historisch onrecht “goed te maken” door het aanbieden van excuses of door het betalen van schadevergoeding. Aan beide reacties zitten nogal wat haken en ogen, die in de hitte van de discussie vaak onderbelicht blijven. Het aanbieden van excuses of het betalen van schadevergoeding voor historisch onrecht heeft onbedoeld grote consequenties voor de aansprakelijkheid voor allerlei handelingen die in het recente verleden en met name ook in het heden schade aan anderen hebben berokkend, vooral in het kader van de mondiale thema’s. Deze consequenties spelen in de discussies over historisch onrecht nauwelijks een rol.
Deze publicatie (de afscheidsrede die de auteur uitsprak bij gelegenheid van zijn afscheid als honorair hoogleraar Aansprakelijkheidsverzekering in Vergelijkend Perspectief aan de Universiteit Maastricht) roept op tot het betrachten van grote voorzichtigheid bij het gemakkelijk aanvaarden van schadevergoedingsverplichtingen, zowel voor het verleden als voor het heden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Vormen van historisch onrecht 8
Alleen destijds als onrecht erkend handelen? 8
Hoe stellen we de opvattingen in het verleden vast? 10
Een verdere nuancering: is wetenschap van het berokkenen van schade voldoende? 15
De rechter als probleemwegwerker 16
Terug naar het uitgangspunt: waar hebben we het over? 17
Als iemand “verantwoordelijk” is, wie dan? 20
De gevolgen van het gemakkelijk aannemen van vergoedingsverplichtingen 21
Afdracht van genoten voordelen 23
Andere oplossingen? 25
Aansprakelijkheid zonder verwijt 26
De roep om “effective remedies” 28
Mogelijke verweren in geval van aansprakelijkheid 29
Het opmaken van de balans 31
Afronding 35
Dankwoord 37
Noten 39
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan