Willem Peter de Ridder (1970) studeerde bedrijfseconomie en Japankunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van 1994 tot 2000 was hij werkzaam bij een oliemaatschappij, waarvan enkele jaren internationaal. In 2000 is hij overgestapt naar AEGON, waar hij diverse managementfuncties heeft bekleed, laatstelijk die van operationeel risicomanager voor het schadeverzekeringsbedrijf.
Meer over Willem Peter de RidderDigital by Default
Strategisch management in de onvermijdelijke digitale transformatie
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789463187817Samenvatting
Digitale technologieën zoals sociale media, mobiel, kunstmatige intelligentie, The Internet of Things en robots leiden tot nieuwe business modellen en maken een andere manier van werken noodzakelijk. Er is geen alternatief – alle business wordt digitaal.
Dit boek beschrijft een allesomvattende benadering voor de onvermijdelijke digitale transformatie van de onderneming. Waar moet je op letten bij het digitaliseren van producten en productieprocessen? Welke opties heb je als distributie via platforms verloopt en de machtsverhoudingen in de waardeketen plotseling omslaan? Hoe richt je een organisatie in die innovatief is, snel inspeelt op veranderende omstandigheden en samenwerkt met externe partijen in de crowd? Leiderschap in de digitale transformatie is meer een strategisch managementprobleem dan een technologische uitdaging. Je moet opnieuw uitvinden waar je bedrijf voor staat, een digitaal business model ontwerpen en ingrijpende veranderingen implementeren.
Dit boek biedt bestuurders, directeuren, managers en adviseurs van bestaande bedrijven een duidelijk kader voor het het formuleren van een digitale strategie aangevuld met praktisch toepasbare modellen en checklists.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Willem Peter de Ridder
Inhoudsopgave
Deel 1. Digitalisering van producten en productie
2. Digitaliseer producten en dienstverlening
2.1 Robots en The Internet of Things: een sensor op alles en iedereen
2.2 Klantenservice: meer doe-het-zelf en robot-adviseurs
2.3 Sociale media en de snelle impact van de feedback van klanten
2.4 Tot slot
3. Maak unieke producten met eenvoudige processen
3.1 Goede en foute complexiteit
3.2 Synergie door plug-en-play en samenwerking
3.3 Blockchain: versleuteld register in de cloud
3.4 Tot slot
Deel 2. Distributie via platforms
4. Verander de waardeketen met een platform
4.1 Netwerkeffecten, schaalvoordelen en winner-take-all dynamiek
4.2 Platformontwerp: wie laat je toe en wat bied je aan?
4.3 Het verdienmodel, de prijsbepaling
4.4 Concurrentie en samenwerking tussen platforms
4.5 Protesten vanuit de gevestigde orde
4.6 Waarom platformstrategie anders is
4.7 Tot slot
Deel 3. Open organisatie in de crowd
5. Mobiliseer de buitenwereld voor innovatie en groei
5.1 Cloud computing, gratis informatie
5.2 Samenwerkingsmodel: crowdsourcing
5.3 Concurrentiemodel: innovatiewedstrijden
5.4 Organiseren en innoveren in een open business model
5.5 Tot slot
6. Vind financiering buiten de banken om
6.1 Crowdfunding
6.2 Peer-to-peer financiering en verzekering
6.3 Alternatieve munt- en betaalsystemen
6.4 Tot slot
Deel 4. Strategisch management in de digitale transformatie
7. Intermezzo: houd digitale risico’s beheersbaar
7.1 Digitale criminaliteit (cybercrime)
7.2 Privacy
7.3 Beveiliging en risicomanagement
7.4 Tot slot
8. Excelleren in de digitale transformatie
8.1 Een ambitieus strategisch doel
8.2 Ontwerpen van een digitaal business model
8.3 Adaptief versus technisch leiderschap
8.4 Tot slot
Nawoord
Over de auteur
Index
Bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan