Rechtswetenschappelijk schrijven
Paperback Nederlands 2017 2e druk 9789463442206Samenvatting
Sinds de BaMA-hervormingen ronden rechtenstudenten hun opleiding af met een masterproef. Een universitair geschoold rechtenstudent moet dus in staat zijn academisch te schrijven. Met het boek Rechtswetenschappelijk schrijven wensen de auteurs rechtenstudenten voor te bereiden op de redactie van rechtswetenschappelijke teksten.
Dit boek bestaat uit drie delen waarin we achtereenvolgens stilstaan bij:
- de voorbereiding van een rechtswetenschappelijk onderzoek;
- de uitvoering van een rechtswetenschappelijk onderzoek;
- de schrijfstijl van een rechtswetenschappelijke tekst.
Hoewel dit boek in eerste instantie is gericht tot studenten in de rechten, vindt iedere jurist die aan rechtsonderzoek doet er zeker zijn gading in.
Rechtswetenschappelijk schrijven vormt het derde deel van een reeks van drie, waarvan het eerste deel over Juridisch Nederlands gaat en het tweede over Juridisch schrijven in de praktijk.
De publicatie kent een zeer grondige inhoudelijke herwerking op basis van de ervaringen opgedaan tijdens de werkcolleges Rechtswetenschappelijk schrijven en het verdedigde proefschrift van Lina Kestemont.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1: Een onderzoeksproject uitwerken
Inleiding
1. Onderzoekscontext
2. Onderzoeksvragen
3. Onderzoeksstrategie
Deel 2: Een onderzoek uitvoeren
Inleiding
1. Belang van het onderzoeksproject
2. Argumentatie tijdens het onderzoeksproces
Deel 3: Een onderzoek neerschrijven
Inleiding
1. Macrostructuur van een rechtswetenschappelijke tekst
2. Rechtswetenschappelijke schrijfstijl
3. Wegwijzers voor de lezer
Noten
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan