Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789463560535. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
,

Handboek Internetresearch en datajournalistiek

Paperback Nederlands 2022 9789463562638
Nog niet verschenen, verwacht op 27‑05‑2022
44,99

Samenvatting

Hoe kom ik erachter waar een foto op internet is gemaakt? Waar bevindt zich de drugshandel op het dark web, het onzichtbare deel van internet? En is er een makkelijke manier om mijn journalistieke onderzoek naar armoede te visualiseren? Op deze en vele andere vragen geven Andrew Dasselaar en Jerry Vermanen antwoord in de zevende, herziene editie van het Handboek Internetresearch en Datajournalistiek.

In 18 praktische hoofdstukken leren journalisten, studenten, wetenschappers en andere nieuwsgierige mensen hoe ze onderzoeksvragen beter kunnen formuleren en sneller kunnen beantwoorden.

Tot de behandelde onderwerpen behoren:
- Een goede zoekvraag formuleren
- Je zoektocht documenteren
- Werken met Google en andere zoekmachines
- Anoniem zoeken en communiceren
- Verificatie van bronnen
- Zoeken naar bedrijven, producten, diensten, personen, nieuwsberichten, beeldmateriaal en video’s
- Geografisch zoeken
- Wetenschappelijk zoeken
- Datajournalistiek in de praktijk
- Zoeken in het diepe web en in het dark web
- Online samenwerken en resultaten presenteren

Waarschuwing: dit boek kan je kennis van de wereld op ernstige wijze vergroten.

Specificaties

ISBN13:9789463562638
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:450
Druk:7
Verschijningsdatum:27-5-2022
ISSN:

Expertrecensies (4)

Handboek Internetresearch & Datajournalistiek - Aanbevolen voor marketeers
Jacques Koster | 23 oktober 2018
Gezeteld op het puntje van mijn ‘Bright Day’-stoel kijk ik in november 2017 gefascineerd naar wat Christiaan Triebert – vooraanstaand lid van het internationale onderzoekscollectief Bellingcat – te vertellen heeft over zijn werk als onderzoeker in het journalistieke veld.
Lees verder
Handboek Internetresearch, vijfde editie
José Otte | 9 februari 2016
Het aantal malen dat ik mijn studenten heb laten zoeken naar informatie die verder gaat dan Wikipedia is ontelbaar inmiddels. Toch blijven veel beginnende onderzoekers, wat de studenten die ik begeleid zijn, tegen het feit aanlopen dat het zoeken met b.v. Google, lastig en tijdrovend is.
Lees verder
Handboek Internetresearch, 3e druk
H.E. Weenink | 27 juli 2006
Goede kans dat de startpagina van de internetbrowser op uw computer standaard staat ingesteld op www.google.nl. En waarschijnlijk maakt u, evenals ikzelf, dagelijks vele malen gebruik van de zoekfuncties van Google. Een nieuwe vraag, probleem, moeilijk woord, even een adres of telefoonnummer nodig. Het is om het even, we vinden het op Google. Dat Arjan Dasselaar in zijn 'Handboek Internetresearch' bij vrijwel elk onderwerp veel aandacht geeft aan de functies van Google is dan ook zeer begrijpelijk. Het is simpelweg de grootste zoekmachine op Internet. Hij beschrijft niet alleen de meest voor de hand liggende mogelijkheden van de Google, van andere zoekmachines, en van directories (lijsten op Internet gesorteerd per onderwerp). Hij gaat ook uitvoerig in op alternatieve zoekmogelijkheden en diept de verschillende mogelijkheden uit, voorzien van voorbeelden, adviezen en tips: het gebruik van Usenet, of RSS, zoeken in het 'diepe' web, de verborgen informatie in emailberichten, IP-nummers, enzovoort.
Lees verder
Handleiding zoeken
Pierre Pieterse | 27 juli 2006
Het internet blijkt steeds meer een parallelle dimensie die net als de eerste dimensie regelmatig een geheel herziene routekaart nodig heeft. Waar je tien jaar geleden nog rustig direct aan het strand met een glas wijn mijmerde bij een ondergaande zon, daar blijkt bij hernieuwd bezoek het oprukkende toerisme zijn desastreuze werk te hebben gedaan. Zo erg is het gelukkig niet in de parallelle dimensie, zo blijkt uit de derde, geheel geactualiseerde editie van het Handboek Internetresearch van Arjan Dasselaar. Eigenlijk is er niet veel veranderd, er is alleen veel meer. Veel meer rotzooi vooral, dus wat dat betreft lijkt internet in de pas te lopen met de ontwikkelingen in de eerste dimensie. Al het goede is er nog, je moet alleen wat beter zoeken.
Lees verder

Over Andrew Dasselaar

Andrew Dasselaar is schrijver, dichter en acteur. Hij woont en werkt in Vancouver, Canada, waar hij in 2019 een Master of Fine Arts in Creative Writing behaalde. Ook werkt hij vanuit deze stad voor Nederlandse media zoals Elsevier en het Financieele Dagblad. Voorheen publiceerde hij eveneens in de Volkskrant, NRC Handelsblad, NU.nl en tal van andere media. Als docent verzorgde hij journalistiekcolleges voor de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Fontys Hogeschool Journalistiek. Hij schreef tien boeken, waarvan negen in het Nederlands. Zijn Engelstalige boek "Let Go" beschrijft hoe hij in 2013 ruim 70 kilo afviel zonder operatie. Andrew's website is thetraveler.nl.

Andere boeken door Andrew Dasselaar

Over Jerry Vermanen

Jerry Vermanen werkt sinds 2012 als datajournalist. Eerst bij NU.nl, momenteel bij de journalistieke programma’s van KRO-NCRV. Hij onderzocht onder meer hoe vaak agenten op sociale media de privacy van verdachten en slachtoffers schenden en hoe (on)veilig het Nederlandse verkeer is. Enkele van zijn visualisaties zijn door The Guardian en The Atlantic overgenomen.

Andere boeken door Jerry Vermanen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek Internetresearch en datajournalistiek