Maatwerk in het sociaal domein
Handboek voor omgekeerd werken, denken en doen
Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789490463793Samenvatting
Maatwerk, efficiëntere zorg en minder kosten. Dit zijn maar een paar doelen van decentralisaties in het sociaal domein. Hoe je dat als professional bij gemeenten in het vat moet gieten, blijkt in de praktijk niet eenvoudig.
'Maatwerk in het sociaal domein' biedt concrete handvatten hoe professionals maatwerk kunnen toepassen met de Omgekeerde Toets©. Dit handboek voor omgekeerd werken, denken en doen geeft antwoorden op de meest prangende vragen die hierbij komen kijken. Hoe leveren we maatwerk? Werken we dan meer vanuit de bedoeling of het effect? Hoeven we de wet niet meer te lezen maar doen we gewoon wat nodig is? En hoe bepaal je dat eigenlijk? Gemeentelijke professionals die met die vragen worstelen krijgen nu praktisch toepasbare antwoorden waar ze direct mee aan de slag kunnen. Gelukkig maar, want maatwerk is hard nodig. De wetten die we in het sociaal domein uitvoeren zijn bedoeld om mensen te beschermen, niet om ze uit te sluiten.
Het boek gaat in op de theorie die de basis vormt van de Omgekeerde Toets, een door Evelien Meester ontwikkelde methodiek. Daarbij wordt veel gebruik gemaakt van casussen uit de praktijk om te laten zien hoe de theorie toegepast kan worden. Ook biedt het verdiepende kennis die inzicht geeft en helpt om de methodiek toe te passen. Uiteraard komt de implementatie ook aan bod. Zowel het proces als de kaders om op een effectieve en efficiënte manier maatwerk te leveren: preventie, samenwerken, sturen op innovatie en vakmanschap.
Met de tools in het boek kan je zelf aan de slag en de vertaalslag naar de eigen organisatie maken. De methodiek kan ingepast worden in de werkwijze van iedere organisatie. Maatwerk dus, en direct toepasbaar!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Wat is het sociaal domein?
Het belang van maatwerk in het sociaal domein
Leeswijzer
Deel 1: De vier stappen van de omgekeerde toets
1 stap 1 – Het gewenste effect
1.1 Krijgt iemand wat hij vraagt, of wat hij wil of nodig heeft?
1.2 Voorbeelden uit de praktijk
1.3 Verdieping: wil je echt weten wat de ander wilt?
1.4 Samenvatting
2 Stap 2 – Grondwaarde van de wet
2.1 Wat zijn de grondwaarden
2.2 De basisgrondwaarden
2.3 Complementair
2.4 Versterken zelfredzaamheid
2.5 Voorbeelden uit de praktijk
2.6 Verdieping: hoe zie je de functie van het recht?
2.7 Samenvatting
3 Stap 3 – Ethische toets
3.1 De effecten op de korte en lange termijn
3.2 Past het binnen de mogelijkheden en vaardigheden van de inwoner?
3.3 Sluit het aan op de uitgangspunten van de gemeente?
3.4 Wat zijn de financiële gevolgen?
3.5 Zijn we zuiver in de bedoeling?
3.6 Voorbeelden uit de praktijk
3.7 Verdieping: mogelijkheden en vaardigheden in geval van schaarste
3.8 Verdieping: mogelijkheden en vaardigheden van mensen versterken
3.9 Verdieping: uitgangspunten van de gemeente
3.10 Verdieping: ben je zuiver in de bedoeling?
3.11 Verdieping: verschillende manieren om ethische vraagstukken te benaderen
3.12 Samenvatting
4 Stap 4 – Randvoorwaarden
4.1 Een stelsel van wetten, verdragen, en lokale regels
4.2 Gereedschapskist: Awb en algemene beginselen van behoorlijk bestuur
4.3 Voorbeelden uit de praktijk
4.4 Verdieping: internationaal, nationaal en lokaal recht
4.5 Samevatting
5 Wat heeft Leonore hier nu aan?
Deel 2: Implementeren en realiseren
6 Proces van implementatie en realiseren
6.1 Effectdialoog
6.2 Trainen medewerkers
6.3 Aanpassingen in werkproces en organisatie van onderaf
6.4 Samevatting
7 Kaders
7.1 Preventie
7.2 Samenwerken
7.3 Sturen op innovatie, professionaliteit en vakmanschap
7.4 Samenvatting
Deel 3: Werkbladen
8 Werkbladen
8.1 Werkblad: gespreksleidraad
8.2 Werkblad: doelenboom
8.3 Werkblad: concretiseren doel
Literatuurlijst
Boeken
Rapporten
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan