Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interne communicatie bij verandering

Van middelen- naar interventiedenken

Paperback Nederlands 2013 3e druk 9789491560408
EvergreenTotaal 382 dagen
Verkooppositie 985Hoogste positie: 12
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

*Al meer dan 10 jaar hét basisboek voor verandercommunicatie.
*7 visies op verandering; kies de versie die past bij jouw verandering.
*Gebaseerd op erkende veranderaanpakken van De Caluwé & Vermaak, Boonstra, Van Ruler en Factor C.
*35 verschillende interventiemogelijkheden, op verandervisie gesorteerd.
*6 fasen van het proces in detail beschreven.
*Praktische tips en voorbeelden uit de praktijk.

Interne communicatie is dé succesfactor voor het slagen van veranderingstrajecten. De vraag naar het beste recept voor communicatie rond veranderingen is echter niet zomaar te beantwoorden. Iets wat succesvol is bij de ene verandering zorgt bij de andere slechts voor verstoring.

In dit boek beschrijft Huib Koeleman zeven verschillende visies op veranderen. Voor elke visie gelden andere wetten voor interne communicatie en zijn er wezenlijke verschillen tussen de inhoud, strategie en communicatiemiddelen en -interventies. Hij combineert kennis uit het communicatie- en HR-vak.

Het boek behandelt stap voor stap de rol van communicatie: wat moet je in welke fase voorbereiden? Waarover moet je al communiceren en wanneer kun je collega's erbij betrekken. Daarbij geeft het een praktisch overzicht van alle communicatievormen, variërend van face to face bijeenkomsten tot nieuwe communicatievormen, zoals blogs, Yammer en webinars. Een speciale rol is weggelegd voor visuele vormen van communicatie, zoals infographics, die in de huidige beeldcultuur steeds meer aandacht vragen.

Voor lezers die meer de diepte in willen, wordt ook ingegaan op de redenen die mensen kunnen hebben om niet te willen of kunnen veranderen. Er is aandacht voor het belang dat de verandering geworteld is in de waarden van de organisatie. En dat de organisatie waar nodig het ontwikkelingsproces beschermt. Ook staat de auteur stil bij de verschillende partijen die bij veranderingen betrokken kunnen zijn, van directeur en lijnmanager tot ondernemingsraad en communicatiespecialist.

Deze derde druk is een geheel herziene versie van het succesvolle boek uit 2002. In deze versie zijn nieuwe ervaringen en ideeën verwerkt waardoor het past bij veranderingen van nu. Zo zijn twee nieuwe strategieën toegevoegd: de paarse machtsstrategie, zinvol in crisissituaties, en de oranje interactiestrategie, waarbij medewerkers zoveel mogelijk worden betrokken. Het stappenplan is aangepast en bij de communicatieacties is steeds aangegeven welke actie geschikt is voor welk type verandering.

Deze uitgave is bestemd voor communicatie- en verandermanagers die de interne communicatie bij een verandering willen versterken. Daarnaast is het boek geschikt voor studenten aan hbo- en universitaire opleidingen die dieper op het onderwerp communicatie en verandering willen ingaan.

Over de eerste druk werd onder meer geschreven:
"Een zeer bruikbaar instrument voor iedereen die met het onderwerp te maken heeft."
J. Spelbos op managementboek.nl
"Dit boek is voor drukbezette communicatiemensen een uitkomst."
Nico Jong op logeion.nl

Specificaties

ISBN13:9789491560408
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:400
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:26-7-2017
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Interne communicatie bij verandering
Jurgen Spelbos | 12 augustus 2002
recensie
Interne communicatie bij verandering
Fenna Luiting | 12 augustus 2002
Koeleman maakt in dit boek gebruik van drie andere boeken: 'leren veranderen' van de Caluwé en Vermaak, 'Strategisch management van communicatie' van van Ruler en 'interne communicatie als managementinstrument', een eerder boek van Koelemans hand. 
Lees verder
recensie
Interne communicatie bij verandering
Erwin van de Pol | 9 augustus 2002
Het lijkt een uitgemaakte zaak: bij veranderprocessen is interne communicatie van wezenlijk belang. Sommigen zien interne communicatie zelfs als de kern van een verandertraject.
Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
17 stemmen
2
9
6
0
0

Over Huib Koeleman

Huib Koeleman is oprichter van Huib Koeleman Verandercommunicatie in Amsterdam. Als consultant coacht hij management- en veranderteams bij veranderprocessen. Ook begeleidt hij communicatieafdelingen bij het ontwikkelen van communicatiestrategieën. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam staan, waaronder het standaardwerk 'Interne communicatie als managementinstrument' (1992 en 2012) en 'Social media voor interne communicatie' (2011). Huib Koeleman verzorgt regelmatig workshops en lezingen over de onderwerpen veranderen, communicatie en, meer recent, social media.

Andere boeken door Huib Koeleman

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Omgaan met verandering: accepteren en leren
2. Organisatieverandering: aangrijpingspunten en invloedsfactoren
3. De rol van communicatie bij verandering
4. Een veranderaanpak in zes fasen
5. Aankondiging van een reorganisatie
6. Veranderen in vijf paradigma's: de kleuren
7. Communicatieve interventies
8. Taakverdeling

Begrippenlijst
Literatuurlijst
Over de auteur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Interne communicatie bij verandering