Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs
5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789491806568Samenvatting
Een actuele vraag in het voortgezet onderwijs is hoe leerlingen nu de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen die ze in de toekomst nodig hebben. En aansluitend: hoe ze hun talenten kunnen ontplooien en gemotiveerd blijven. In de dagelijkse onderwijspraktijk blijkt dat leerlingen vaak veel in hun mars hebben, maar dat het leren stagneert of niet voldoende oplevert.
Het Handboek Leren Leren bevat actuele theorieën, praktische inspiratiebladen en direct inzetbare formats die door alle leraren in alle vakgebieden kunnen worden ingezet. De auteurs onderstrepen het belang van vijf krachtige leerprincipes die ze uitvoerig behandelen, te weten:
- Zelfregulatie
- etacognitie
- Leerstrategieën
- Leermeesters
- Rijke leeromgeving
De praktische handvatten in dit boek kunnen leraren helpen om leerlingen optimaal te laten leren. Hiermee kan tevens het risico op afstromen van beloftevolle leerlingen worden verminderd.
Handboek Leren Leren is geschreven voor leraren in opleiding die willen weten hoe leren tot stand komt, voor vakdocenten die het proces van leren optimaler willen begeleiden én voor schooldirecties die schoolbreed aan de slag willen met leren leren.
"De auteurs nemen je mee in de wonderlijke wereld van het leren, hoe het brein werkt en hoe je deze kennis het beste kunt toepassen in de klas. Dit boek bewijst dat bevlogen, deskundige leraren het leerproces van hun leerlingen het sterkst activeren." - Uit het voorwoord door Myriam Lieskamp
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan