Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Crisiscommunicatie voor iedereen

46 praktijklessen voor crisismanagement

Paperback Nederlands 2018 9789492939173
Voormalig top 100Totaal 29 dagen
Verkooppositie 890Hoogste positie: 70
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Iedereen krijgt zakelijk of privé wel eens te maken met een crisissituatie. En dan telt eigenlijk niet meer wat je de afgelopen twintig jaar hebt opgebouwd, maar hoe je vandaag omgaat met deze crisissituatie.

In dit social media tijdperk zijn de responstijden bij crisis teruggelopen van 24 uur naar 24 minuten. En soms moet het zelfs nog sneller. Je bent kwetsbaarder geworden dan ooit het geval was. Want de omgeving oefent steeds meer druk uit. Het is feitelijk iedere dag ‘judgement day’. De omgeving is nu rechter, jury en beul tegelijkertijd.

Social media hebben de wereld transparant gemaakt. Bovendien is stakeholderdruk -of zelfs volkswoede- nu eenvoudig te organiseren. Iedereen met een smartphone en Internettoegang is ‘journalist’ geworden en kan een organisatie, merk of persoon met een gerichte tweet direct onder druk zetten.

Als er een crisis ontstaat dan verwacht de omgeving dat je opstaat, leiderschap toont en acteert. Maar beter nog is het om de regie in eigen hand te nemen en proactief te zijn in de crisiscommunicatie. Kies open voor de aanval en bepaal zelf het crisisbeeld. Dit vereist echter wel gedegen voorbereiding en mandaat, want anders ben je machteloos.

Iedere crisis is weer anders, maar een aantal basisprincipes voor crisiscommunicatie geldt altijd. Dit boek biedt je 46 praktijklessen voor effectieve crisiscommunicatie, gebaseerd op 30 jaar crisiscommunicatie-ervaring. Doe er je voordeel mee en beschouw dit boek als jouw persoonlijke crisisadviseur. Niet alleen zakelijk, maar ook in jouw privéleven.

Specificaties

ISBN13:9789492939173
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:138
Druk:1
Verschijningsdatum:28-11-2018
ISSN:

Expertrecensies (1)

Crisiscommunicatie voor iedereen - 'Een praktisch boek'
Hanneke Tinor-Centi | 4 januari 2019
Wanneer een organisatie in een crisissituatie terechtkomt is dat altijd onverwacht. Of de crisis nu veroorzaakt is door menselijk falen, een technisch mankement of door een oorzaak geheel buiten de organisatie, is in eerste instantie niet belangrijk.
Lees verder

Lezersrecensies

4.9 van de 5
8 stemmen
7
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter en mede-eigenaar van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Vanuit zijn bureau VIRTUS Communications geeft Frank strategisch advies aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, non-profit en de overheid. Daarnaast adviseert hij individuele bestuurders en family offices. Frank is onder meer lid van de raad van advies van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) van de Universiteit van Amsterdam en voormalig bestuurslid van SIRE (Stichting Ideële Reclame) en de Beroepsvereniging voor Communicatie (Logeion). Frank doceert op zijn vakgebied aan een aantal universiteiten en business schools in binnen- en buitenland. Eerder verschenen van hem de boeken Reputatie onder druk, What are they saying about you?, Mediatraining voor iedereen, Crisiscommunicatie voor iedereen, Reputatiemanagement voor iedereen en Spanning rond de boardroom samen met Eric Heres.

Andere boeken door Frank Peters

Inhoudsopgave

Het is iedere dag judgement day! 7

1. Ontkenning van de crisis is het grootste gevaar 9
2. Iedere crisis biedt kansen 11
3. Zorg voor een proces en protocol 13
4. Voorbereiden is cruciaal 17
5. Ken de gevaren 21
6. Bouw relaties in vredestijd 23
7. Ken de verwachtingen 25
8. Medewerkers zijn de sleutel 27
9. Werk aan een mandaat 29
10. Kies een compact crisisteam 33
11. Oefen de kernrisico’s 37
12. Vertrouw op de waarheid 39
13. Daadkracht in het golden hour 41
14. Van analyse naar besluit 45
15. Maak omgevingsanalyses 49
16. Plan op het worstcasescenario 53
17. Breed communiceren, of niet? 55
18. Maak risico’s tastbaar 57
19. Formuleer het crisisdoel 59
20. Kies de passende crisisresponse 61
21. Oplossen doe je samen 65
22. Sta op als het spannend wordt 67
23. Wees zelf de boodschapper van slecht nieuws 71
24. Communiceren kan altijd 75
25. Stel de belangen van de gedupeerden centraal 79
26. Compassie boven ratio 81
27. Transparantie heeft ook grenzen 83
28. Zie de media als partners 85
29. Voldoe aan de informatiebehoefte 89
30. Framing in crisiswoordvoering 91
31. De kracht van beelden 93
32. Geen woorden, maar daden 95
33. Spreek met één mond 97
34. Focus op online 99
35. Blijf zelf aan de bal 103
36. De noodzaak van logging 105
37. Beter door tegenspraak 107
38. Organiseer capaciteit 109
39. Reken af met excessen 111
40. Sorry zeggen doet geen pijn 113
41. Wees alert op nepnieuws 115
42. Sluit de crisis zelf af 117
43. Leer en verbeter 119
44. De Google clean-up 121
45. Bouwen aan vertrouwen 123
46. Reken af met mythes rond crisiscommunicatie 127

Samenvatting: het Alert©-model voor crisiscommunicatie 131
Tot slot: ‘Be a Mensch’ 133
Verder lezen 135
Dankwoord 137

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Crisiscommunicatie voor iedereen