

Frank Quix groeide op in een detailhandelsgezin en studeerde Bedrijfskunde en Accountancy aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Frank QuixGevecht om het maagaandeel (verkeerd om gebonden)
Kanaal-gebruiksmomentparadox
Gebonden Nederlands 2003 9797090003158Samenvatting
Het out-of-homekanaal is jarenlang 'hot' geweest. Ondanks het ontbreken van goede en gedegen cijfers stortten veel bedrijven zich op dit kanaal. Er verschenen regelmatig artikelen dat dit kanaal vijftig procent marktaandeel zou kunnen halen. In het boek 'Gevecht om het maagaandeel' laat Frank Quix, docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en adviseur bij Q&A, zien dat het out-of-homekanaal niet zo'n succes wordt als velen ons (hebben) willen laten geloven.
Maar belangrijker nog is dat Quix van mening is dat foodmarketeers überhaupt het kanaaldenken moeten loslaten. In zijn optiek draait het bij de aankopen van food om tijdsperceptie en de plek van aankoop: samengevat in het consumoment. Spelers die in staat zijn om consumenten door middel van heldere concepten op ieder moment van de dag te bedienen, hebben een grote kans om de alsmaar feller wordende strijd om het maagaandeel te winnen.
Quix heeft zijn visie prikkelend op papier gezet. Het boek is niet alleen een theoretische analyse, maar vooral ook een boek dat professionals uit de foodbranche aan het denken zet.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. De consument: iedere Nederlander past in een hokje
1.1. Van zuilen naar mentaliteitsgroepen
1.2. Mentaliteitsgroepen
1.3. Consumententrends
2. Over markt- en maagaandelen
2.1. Levensmiddelenmarkt
2.2. Retail
2.3. Wie strijden er om het maagaandeel
3. Out-of-home: op weg naar het consumoment
3.1. De ogenschijnlijke opkomst van het out-of-homekanaal
3.2. Het toverwoord 'out-of-home' is uitgewerkt
3.3. Weg met de kanalen
4. De gebruiksmomenten en de strijd om het maagaandeel
4.1. Ontbijt: jongeren laten het liever links liggen
4.2. Tussendoor 's ochtends
4.3. Lunch
4.4. Tussendoor 's middags
4.5. Diner
5. Gezondheid
5.1. Gezondheid dreigende factor bij de strijd om maagaandeel
5.2. Wie eet de vette hap
5.3. Nederlanders dijen alsmaar verder uit
5.4. Accijnzen op voeding zijn ongezonde ontwikkeling
6. Van categoriemanagement naar consumoment management
6.1. Het consumoment moet centraal staan
6.2. Multichannelaanpak in plaats van channelmarketing
6.3. Winkels moeten aansluiten op de gebruiksmomenten
6.4. De kanaal-gebruiksmomentparadox
7. Methodologie
7.1. Gevecht om het maagaandeel, onderzoek
7.2. Het mentality-onderzoek
Index van de figuren, grafieken en tabellen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan