Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Nele Pieters | 7 september 2018 | 3-5 minuten leestijd

Community marketing - Terug naar de kern van het verhaal

Hoewel bedrijven hun uiterste best blijven doen om te overtuigen met een boodschap die ‘harder, better, faster, stronger’ is laten Nele Pieters en Stephanie Duval in Community marketing zien dat deze consument vooral op zoek is naar authenticiteit. En dat het centraal zetten van deze consument en zijn community veel dieper doordringt tot de kern van het verhaal.

Terwijl merken steeds sneller evolueren op het ritme van de laatste trends zien we de consument hunkeren naar duidelijkheid. In onze hypertransparante maatschappij waarbij we gebombardeerd worden met miljoenen boodschappen per dag verliezen we ons vertrouwen in diezelfde merken. Het lijkt wel alsof merken het tè goed willen doen en daardoor de connectie met de consument helemaal verliezen. In ons boek pleiten we dan ook voor een terugkeer naar de kern van het verhaal. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat een eenduidig verhaal en een consistente communicatie met een geïnteresseerde consument de basis zijn van sterke merken.

Onder een daverend applaus wordt de trendwatcher van het podium geleid. Je voelt de inspiratie door de zaal gonzen, en marketeers van verschillende bedrijven staan te popelen om de nieuwe inzichten toe te passen. Ik kan het niet laten om te luistervinken bij een groepje. Hoewel ze elk verantwoordelijk zijn voor verschillende merken zijn ze het nu roerend eens: ‘dít is exact wat onze klant wil’. Diezelfde avond heb ik met vriendinnen afgesproken in ons favoriete restaurant. “Wat jammer! De sfeer is helemaal weg.”, met een bedrukt gezicht komt An aan onze tafel zitten. We begrijpen onmiddellijk wat ze bedoelt. Ons restaurant heeft een serieuze opfrisbeurt gehad en hoewel ik als marketeer onmiddellijk de trends ontdek die diezelfde morgen onder veel applaus onthaald werden voel ik terzelfdertijd dat het in deze context niet werkt. Het zet mij aan het denken: ‘dreigen merken door onze toegenomen marketingkennis hun authenticiteit te verliezen?’

Terug naar de kern van het verhaal

Het is dit simpele inzicht dat de basis is geweest voor ons boek. Community marketing is daarmee niet ‘the next thing’ na influencer- of contentmarketing. We halen geen oude technieken onderuit om een nieuwe trend te lanceren maar pleiten voor een terugkeer naar de kern van het verhaal. We zijn ervan overtuigd dat de veelheid aan nieuwe inzichten van de laatste jaren een plek verdienen in het grote marketinghandboek. Maar we zijn er eveneens van overtuigd dat een juiste kijk op de consument en een consistente communicatie onontbeerlijk zijn om een sterk merk te bouwen en te blijven. We pleiten er met andere woorden voor om niet blindelings mee te gaan in elke nieuwe marketingtrend maar kritisch te blijven evalueren welke trends relevant zijn voor je klant en passen binnen je eigen verhaal.

Een nieuwe kijk op je klant

‘Zijn we kritisch genoeg in de omschrijving van doelgroepen?’, ‘Bestaat dé millenial eigenlijk wel?’, ‘En begrijpen merken dat, hoewel wij tot dezelfde doelgroep behoren, een compleet verschillend aankoopgedrag hebben?’, het zijn vragen die meermaals tot discussies hebben geleid tijdens onze vele autoritten op weg naar klanten. Het heeft ons doen besluiten dat de huidige veralgemening van klant tot doelgroep op basis van objectieve eigenschappen niet meer voldoet. Het is hierbij trouwens niet de veralgemening die we aan de kaak stellen. We willen vooral pleiten voor een betere veralgemening op basis van kenmerken die klanten effectief verbinden zodat ze accurater noden en gedrag kunnen voorspellen.

Je authentieke verhaal

Ook het woord authenticiteit is meermaals gevallen tijdens diezelfde discussies. Het woord is een belangrijke waarde geworden voor veel bedrijven, en hoewel wij dit alleen maar kunnen toejuichen lijkt het alsof het al zijn betekenis heeft verloren. Authenticiteit is namelijk de mate waarin iets of iemand trouw is aan zijn eigenheid ondanks externe impulsen. Uiteraard moet je mee evolueren met de klant maar als dit ten koste gaat van de identiteit van je merk zal diezelfde klant alle vertrouwen verliezen.

Het zijn voor ons twee inzichten geweest die in alle eenvoud een eyeopener bleken voor veel van onze klanten. Geïntrigeerd? Maar toch op zoek naar een meer onderbouwd kader, inspirerende voorbeelden en een pragmatische methodologie? Dan kunnen we je alleen maar aanraden om ons boek vandaag nog te bestellen!

Nele Pieters studeerde af als handelsingenieur aan de KU Leuven, ging aan de slag als sales- en later marketingmanager bij Procter & Gamble, waarna ze de stap zette tot consultant. Samen met Stephanie Duval richtte ze het marketingbureau Rapport (RPPRT) op. Ze is een van de auteurs van Community marketing - Terug naar de kern van het verhaal.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden