Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Maarten van Os | 8 januari 2019 | 3-5 minuten leestijd

Collega gezocht - Trots uitdragen in je netwerk

Hoe kom je aan goede mensen? In de huidige arbeidsmarkt komen de betere kandidaten via het netwerk van je eigen organisatie.

Maar als je je eigen mensen vraagt om te gaan netwerken met recruiting in het achterhoofd, gaat dat niet vanzelf. Maarten van Os en Jan Willem van den Brink delen hun tips, ideeën, werkvormen, en hun ervaringen bij het ‘aanzetten’ van het netwerk van inhoudelijke professionals.

Veel organisaties hebben een recruitment referral programma. Met soms flinke bonussen hopen we mensen te stimuleren om in hun netwerk te graven naar nieuwe collega’s. Maar als we naar het effect vragen van zo’n programma zeggen de meeste managers dat het nogal tegenvalt. In sommige gevallen werkt het zelfs averechts.

Het begint bij trots (of hoe je het noemen wilt)

Als medewerkers niet trots zijn, is de kans klein dat ze helpen om nieuwe collega’s te vinden en te enthousiasmeren. De meeste professionals houden echter niet van gebakken lucht verkopen, en kunnen zichzelf wel eens iets te bescheiden opstellen. Vaak zijn ze ook een tikkie introverter dan hun collega’s bij recruiting en sales.

Tegelijk zijn ze vaak wel trots op hun vak en ook wel op hun organisatie. Wat niet vanzelf gaat, is woorden aan die trots geven; en die vervolgens met gepast enthousiasme naar buiten brengen.

Trots kun je in onze ervaring wel bouwen, maar natuurlijk niet opdringen. Bouwen kost tijd. Gelukkig blijkt er na wat graafwerk al wel vaak trots te zijn. Dus als je professionals een actieve rol wilt geven bij het vinden van collega’s, dan helpt het om daar woorden aan te geven.

Als je niet zo’n netwerker bent…

Inmiddels is het begrip ‘netwerkeconomie’ behoorlijk ingeburgerd. En zijn de meeste organisaties overtuigd dat het netwerk van hun eigen mensen veel waard is. Het enthousiasme bij het woord netwerken is alleen bij de meeste medewerkers niet zo groot. Veel mensen vinden zichzelf geen netwerker. Of vinden het een beetje glibberig. Zolang dat het geval is, gaan mensen uiteraard niet enthousiast aan de slag.

Onze ervaring is dat netwerken in praktijk veel natuurlijker en leuker is dan het aanvankelijk soms lijkt. Daarom gaan we in op de schroom die er speelt bij netwerken, stellen voor om je vooral niet groter te maken dan je bent, en tegelijk wel anderen de kans te geven om kennis te maken met jouw organisatie. Nee is oké, en geen hulp aanbieden is minder oké.

Via-via collega’s vinden - Just do it

Dan is de vraag: En nu? Want als je trots bent en weet hoe je kunt netwerken, gaat het nog steeds niet vanzelf. Hier helpt samenwerken. Liever niet je mensen een to-do lijstje geven, maar samen tijd reserveren en aan de slag gaan. Werkt dat wel? Ja, in onze ervaring tot nu toe altijd. Mits je begint met de trots, weet je nog?

Als je trots uitdraagt in concrete actie en daar wordt positief op gereageerd, dan neemt de trots toe. Dat nodigt weer uit tot actie. En zo gaat het vliegwiel draaien.

Voor managers en leiders – het vriendelijk geweten

Dat vliegwiel op gang brengen en houden doen de managers en leiders in een organisatie. Zeker in het begin kun je beter niet te veel rekenen op zelfsturing of zelforganiserendheid, sorry.

Managers hebben als geen ander invloed op de mate waarin hun mensen daadwerkelijk trots naar hun werk gaan en met plezier netwerken in de praktijk. Daarom hebben we voor de manager praktische handvatten geformuleerd om vanuit zijn rol het netwerk van de professionals te activeren.

Het uitgangspunt daarbij is dat je mensen als het gaat over netwerken zeer waarschijnlijk niet zo taakvolwassen zijn als je zou wensen. En dat vraagt een andere vorm van aansturen dan voor de rest van hun werk.

Naast trainer/coach op het gebied van professionals helpen om hun schroom te overwinnen om te verkopen, is Maarten van Os ook trainer/coach op het gebied van leiding nemen. Door de leidinggevenden te begeleiden, maar ook de medewerkers in beter leiding nemen.

Jan Willem van den Brink is een professional die zelf zijn opdrachten verwerft. De afgelopen jaren heeft hij honderden consultants, advocaten, architecten, onderwijskundigen, trainers, interim-managers en andere specialisten geholpen om opdrachtgevers te vinden. Jan Willem van den Brink is vennoot van Dreamfactory. Hij is een specialist in commercie voor inhoudelijk deskundige professionals.

Ze zijn de auteurs van Collega gezocht.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden