Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Thomas Cech | 16 oktober 2020 | 2-3 minuten leestijd

Superklantvriendelijk - 'Een waardevol boek'

Remko Amesz zet in Superklantvriendelijk middels een praktisch stappenplan uiteen hoe een organisatie zich kan ontwikkelen tot een super klantvriendelijke organisatie. Iedere organisatie kan hiermee direct aan de slag, veelal zonder investeringen te doen.

Remko Amesz presenteert in Superklantvriendelijk een plan gelardeerd met praktijkvoorbeelden, waardoor de lezer een goed beeld krijgt. De onderbouwing van het plan is matig, maar het is een boek geworden waar ondernemers ongetwijfeld veel ideeën uit zullen opdoen en na implementatie van de stappen, klantvriendelijker worden.

Het stappenplan bestaat uit vijf stappen, elk bestaande uit vier onderdelen. De 20 onderdelen bestaan ieder afzonderlijk weer uit een drie tot vijf stappen. Het zijn dus veel bouwsteentjes om klantvriendelijk te worden. De bouwsteentjes zijn gelukkig erg praktisch.

Stap 1 is de externe analyse en stap 2 de interne analyse. Vervolgens bepaal je in stap 3 de doelen en in stap 4 ga  je het uitvoeren en zorg je voor vruchtbare aarde. In stap 5 ga je het geheel borgen en een cultuur creëren om het continu verder te optimaliseren. De vijf stappen volgen elkaar logisch op.

De meerwaarde van het model zit hem in de eenvoudige toepassing. Naast de praktische tips en trucs komen er bekende onderdelen als de NPS  en de customer journey voorbij. Waardevol vond ik het bespreken van de customer journey vanuit klantvriendelijkheidsperspectief. Het vereist veel meten van hoe een organisatie scoort qua klantvriendelijkheid op de touchpoints, maar het verschaft wel zicht op concrete verbeterpunten.

Prettig aan de auteur is dat hij transparant is over de bedoeling van het boek en geen hoogdravende pretenties heeft. Het is eerlijk en oprecht om aan te geven dat het model niet op bewijs stoelt, maar het haalt tegelijk de boodschap een beetje onderuit.

Neemt niet weg dat het een waardevol boek is waarvan ik heb ervaren dat het aanzet tot denken (het uiteindelijke doel van de auteur) en dat het menige organisatie zal helpen om hun klantvriendelijkheid op zeer praktische wijze te gaan verbeteren. In dat opzicht is het een uitstekend boek dat misschien wel te bescheiden is over de mate waarin klantvriendelijkheid bijdraagt aan het bedrijfssucces en het onderscheidend vermogen van een organisatie. En inderdaad, vriendelijkheid kost niks en Superklantvriendelijk van Remko Amesz helpt je om met deze gratis businessdriver aan de slag te gaan.

Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden