Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Fred Rutgers | 28 februari 2017 | 2-3 minuten leestijd

Contentmarketing

Contentmarketing, geschreven door Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf en Michel Libens mag je bijna wel een studieboek noemen. De auteurs hebben het boek geschreven voor de Vlaamse markt, en dat merk je soms wel aan de schrijfstijl, maar daarom is het niet minder interessant voor Nederlandse lezers.

Eigenlijk is Contentmarketing al zo oud als de weg naar Rome. Al voor de uitvinding van de boekdrukkunst wisten ondernemers al dat het goed was voor je bedrijf als er op een positieve manier over je werd gesproken. Daarom moest je zorgen dat je iets te vertellen had dat anderen konden doorvertellen.

Vandaag de dag staan ons daarvoor veel meer middelen ter beschikking dan alleen het mond tot mond verspreiden van deze verhalen. In dit boek vertellen de auteurs hoe je dat slim en effectief kunt aanpakken. Vanzelfsprekend speelt het internet daarbij een grote rol, maar ook de ‘traditionele’ media verliezen ze daarbij niet uit het oog.

Het begint allemaal met een slim plan. Wat wil je bereiken met jouw contentstrategie? Wie is je doelgroep? Wat zou die doelgroep graag over jou en je producten en of diensten willen weten en wat wil jij daarover vertellen? Hoe krijg jij jouw boodschap vervolgens zo goed mogelijk onder de aandacht bij jouw doelgroep? En hoe zorg je ervoor dat de lezers jouw boodschap ervaren als nuttige of leuke informatie in plaats van als het zoveelste verkoopverhaal?

Goede content maken is niet eenvoudig. Dit boek geeft handige tips hoe je de juiste keuzes kunt maken en hoe je content kunt ontwikkelen die jouw doelgroep graag wil lezen of horen en hoe die content kan bijdragen aan de marktpositie van jouw bedrijf en product. In dit boek geven de auteurs daartoe ook een paar leuke en herkenbare voorbeelden.

Timing en meegaan met de tijd is erg belangrijk en dat zie je mooi in het voorbeeld van Albert Heijn met hun Allerhande. Ook de voorbeelden van Guinness, Michelin en Red Bull spreken erg tot de verbeelding en zijn ook zeer herkenbaar.

Soms blijkt zelfs dat echt slimme contentmarketing strategieën uiteindelijk geen geld kosten, maar zelfs geld opleveren. In een enkel geval ontstaat daaruit zelfs een contentbedrijf dat een op zichzelf een commercieel succes is. Hoe mooi kan het zijn?

Het boek is soms wél wat pittig om te lezen. Dit is niet geschikt als lectuur voor naast het zwembad, maar als je de moeite neemt om je er echt even in te verdiepen is dit boek het lezen meer dan waard!

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden