Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ger van den Buijs | 14 februari 2019 | 1-2 minuten leestijd

Meaningful marketing - 'Maakt betekenismarketing toegankelijk'

Bart Lombaerts maakt met Meaningful marketing betekenismarketing toegankelijk voor een breed publiek. Dat is een prestatie, want sommige auteurs zijn zo activistisch dat ze het grootste deel van de lezers doen afhaken.

Mogelijk is Lombaerts iets te ruim in zijn definities en schept hij de mogelijkheid om bijna alles naar meaningful toe te praten. Maar wie het boek goed leest, ziet dat hij dicht bij de intenties van betekeniseconomen blijft.

Het boek gaf mij een paar mooie eyeopeners. Voor een deel door de research data die Lombaerts presenteert, en voor een deel door zijn kennis en visie op marketing. Het cijfermateriaal dat het meest verraste, is een onderzoek waaruit blijkt dat de passieve fase, waarin de consument nog geen koopintentie heeft, bij veel producten belangrijker is voor de aankoopbeslissing dan de actieve fase zelf. Zo bepaalt deze passieve fase voor 63% de aankoopbeslissing van auto’s. Dat brengt Lombaerts tot de conclusie dat marketeers zich op de lange termijn moeten richten in plaats van de korte termijn.

Een inzicht dat me verraste is dat de marketeers die de laatste 10 jaar in het vak begonnen zijn, de pech hebben gehad het vak te moeten leren in een tijd van crisis en prijsconcurrentie. Zij zijn alleen maar aangestuurd op kortetermijnresultaten, gedreven door overlevingsdrang. De technische mogelijkheden om alle consumentenacties te registreren, hebben het kortetermijndenken alleen maar verder versterkt. Dat betekent dat deze jonge professionals een hele stap te maken hebben. In dat kader kan ik billijken dat Lombaerts voor een vrij ruime opvatting van ‘meaningful’ kiest.

Een mooi stuk vind ik ook de beschrijving van het verschil tussen Meaningful marketing en meaningful product en meaningful marketing en een meaningful bedrijf. Vanuit deze beschrijving geeft de auteur zijn visie op de verhouding tussen de twee stromingen die nu de marketingdiscussie domineren: personalisatie van advertenties en betekenismarketing. Daarmee levert Lombaerts een mooie bijdrage aan het marketingvakgebied.

Meaningful marketing, nogmaals, maakt betekenismarketing toegankelijk voor een breed publiek.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden