Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Achtergrond

Bezint eer ge begint - Entrepreneur worden? Daar is meer voor nodig dan een goed idee

0 | 17 augustus 2006 | 8-11 minuten leestijd
Een eigen bedrijf. De één zal er nooit aan willen beginnen, de ander blijft er alleen maar van dromen, weer een ander hakt op een bepaald moment de knoop door. De stap naar ondernemerschap wordt vaak onderschat. Er komt meer bij kijken dan een goed idee. De geijkte voorbereiding bestaat meestal uit het schrijven van een businessplan. Prima om gedachten te ordenen en om eventueel de ideeën te 'verkopen' aan geldschieters. Maar helaas is de praktijk wel eens anders: succes blijft uit als de ondernemer te weinig zelfreflectie toepast, over onvoldoende ondernemersvaardigheden beschikt of omdat mensen uit de omgeving gewoonweg niet klaar zijn voor de gevolgen van zelfstandig ondernemerschap. Dit artikel is vooral geschreven voor al die managers en professionals die wel eens met het idee rondlopen om voor zichzelf te beginnen. Het vertrekpunt Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om ondernemer te worden. Grofweg kun je de volgende tweedeling maken: de keuze staat op zich of is het gevolg van een situatie waarin je verkeert. Wil je vrijheid en verantwoordelijkheid? Heb je altijd al gedacht dat je het zelf beter zal doen? Of ben je werkloos en is het starten van een eigen bedrijf de enige manier om weer aan de slag te gaan? Als je start vanuit een negatief perspectief, bijvoorbeeld omdat je ontevreden bent over je huidig werk, zal de slagingskans kleiner zijn. Dat wijst de praktijk uit. De grootste successen worden behaald door ondernemers die zijn gestart omdat ze ondernemer wilden worden. Het meest negatieve vertrekpunt is dat je zelfstandige wilt worden omdat dat je enige kans is om als Dagobert Duck te kunnen zwemmen in het geld. Ik las onlangs nog een verhaal over iemand die er stellig van overtuigd was dat het worden van ondernemer hem de mogelijkheid gaf een notering in de Quote 500 te veroveren. Ik heb een tip voor alle dromers die deze motivatie als vertrekpunt nemen: koop een staatslot. De kans dat je daarmee zo rijk gaat worden is veel groter dan wanneer je een onderneming start. Bezint eer ge begint Voordat je besluit om entrepreneur te worden, moet je heldere antwoorden kunnen geven op de volgende vragen: • Heb je genoeg zelfkennis? • Beschik je over ondernemersvaardigheden? • Zijn de mensen uit je omgeving ook klaar voor het avontuur? Er gelden andere eisen aan persoonlijke eigenschappen voor ondernemers dan aan werknemers in loondienst. Goede ondernemers herkennen hun eventuele zwakke punten en werken daar aan. Het is niet vanzelfsprekend dat een goede IT'er een IT-bedrijf kan leiden. Welke persoonlijke eigenschappen bepalen je kans op succes als ondernemer? In ieder geval moet je over een dosis lef en doorzettingsvermogen beschikken. Wie dat niet heeft, kan het wel vergeten. Je krijgt - zeker in het begin - nu eenmaal te maken met tegenslagen. Het tegenvallen van de omzet, het slinken van de bankrekening. Zaken die de druk opvoeren. Je moet je vooraf realiseren dat je moet kunnen omgaan met onzekerheden. Succesvolle ondernemers zijn geobsedeerd door kansen. Maar weinig ideeën zijn ook echte kansen. En kansen komen niet zomaar voorbij. Ze moeten worden opgezocht. Daar is grondige kennis van de markt, klanten en concurrenten voor nodig. Dat kost tijd en vereist creativiteit. Ben je creatief genoeg en heb je voldoende realiteitsbesef? Zelfsaboterende overtuigingen, zoals perfectionisme, faalangst en angst voor kritiek zijn grote vijanden van iedere ondernemer. Als je perfectionistisch bent, worden je gedachten beheerst door de angst om fouten te maken. Je loopt het risico niet alert genoeg te zijn voor bijvoorbeeld omzetkansen en concurrentie. Door té gedetailleerd te werken verlies je het overzicht. Adequate besluitvaardigheid is ver te zoeken. Dit soort gevolgen geldt ook voor mensen met faalangst en angst voor kritiek. Wanneer je dit herkent moet je jezelf de vraag stellen of je bereid bent ze los te laten. Ik kom in de praktijk helaas wel eens ondernemers tegen die denken dat het ego onmisbaar is in de zakenwereld. En dan bedoel ik niet het gezonde ego. Ze proberen zich te bewijzen en leven vanuit het principe van eten of gegeten worden. Dit uit zich meestal in machogedrag en arrogantie. Ze nemen risico's en hun bedrijven mislukken eerder. Een wijze raad daarom: 'Zet je ego aan de kant!' De lijst met persoonlijke eigenschappen kan zeker nog worden aangevuld. Ik heb me beperkt tot de meest belangrijke. De vraag die elke ondernemer in spe zich moet afvragen is: wat herken ik bij mezelf? Het antwoord daarop kun je niet alleen zelf geven. Vraag bij het zoeken naar antwoorden hulp van mensen in je omgeving die je goed kennen. Vervolgens filter je uit de zelfreflectie je zwakke en sterke punten en ga je gericht werken aan de ontwikkeling van je zwakke persoonlijke eigenschappen. Pas als je jezelf kunt managen, heb je succes in eigen hand. Je rugzak Ook op het gebied van kennis en vaardigheden moet de rugzak van een ondernemer meer gevuld zijn dan die van een doorsnee persoon in loondienst. Is deze rugzak gevuld met voldoende vakkennis, commerciële vaardigheden en kennis van financiële zaken? Uiteraard moet je als ondernemer je vak verstaan. Dat klinkt als het intrappen van een open deur, maar toch. Soms spreek ik nog wel eens mensen die met het idee rondlopen om van hun hobby hun beroep te maken, als ondernemer wel te verstaan. Dat kan, maar de eisen op professioneel niveau liggen hoger. Als je als hobbyist interesse hebt in (en aanleg hebt voor) binnenhuisarchitectuur wil dat nog niet zeggen dat je kunt concurreren met gevestigde professionals op dat gebied. In ieder geval moet je boven de stof staan. In het algemeen ben je zonder voldoende vakkennis gedoemd te mislukken als ondernemer. Als je geen specifieke werkervaring hebt in hetzelfde vakgebied of in dezelfde branche, wordt het vaak een stuk moeilijker. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je gaat doen. Als een ervaren bankier een bouwmarkt gaat beginnen zal hij waarschijnlijk harder moeten knokken voor succes dan wanneer hij een financieel adviesbureau gaat opzetten. Naast vakkennis zijn commerciële vaardigheden onontbeerlijk. Hoe breng je een product of dienst aan de man? Hoe krijg je klanten in jouw winkel? Succesvolle ondernemers hebben hier een neus voor. Maar aanleg alleen is vaak niet voldoende. Ervaring is tóch een vereiste. Als je geen of te weinig ervaring hebt kunnen opdoen - omdat je bevoordeeld nooit zelf hebt hoeven te verkopen - laat je dan ondersteunen. Oefen acquisitiegesprekken met mensen uit je eigen omgeving. Als je telefonische acquisitie moet plegen, schakel dan bijvoorbeeld een expert in om samen met hem of haar een telefoonscript op te stellen. En dan marketing. Laat de marketingactiviteiten nooit helemaal aan een externe partij over als je denkt dat je daar te weinig ervaring mee hebt. Je moet er zelf het gevoel bij houden. Jíj bent de ondernemer! Je kunt je eventueel verdiepen in marketingtechnieken door er boeken over te lezen. Er zijn talloze titels op de markt. Tot slot: financieel inzicht. Je hoeft geen boekhouder of financieel directeur te zijn geweest om over voldoende kennis van financiën te beschikken, maar je moet wel met geld kunnen omgaan. Ondernemen gaat gepaard met het uitgeven van geld, zoals bij investeren en natuurlijk bij het binnenhalen van geld. Dat alles moet weloverwogen gebeuren. Investeringsbehoeften moeten worden onderbouwd. Slecht debiteurenbeheer kan de levensvatbaarheid in gevaar brengen. Er zijn ondernemers die veel te laat hun rekeningen versturen, met als gevolg dat er liquiditeitskrapte ontstaat. Dat remt af en brengt meestal de continuïteit onnodig in gevaar. Ook al roep je de hulp van een accountant of adviseur in, je hebt gewoon een brok financieel inzicht nodig om de dagelijkse besluiten goed te kunnen maken. Heb je dat niet, zorg dan dat je het krijgt. De omgeving De meeste ondernemers maken deel uit van een gezin. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je gezin brengt het ondernemerschap nogal wat veranderingen met zich mee. Zakelijke belangen gaan nu eenmaal niet altijd samen met privé-belangen. Niet alleen de betrokkenheid en het tijdbeslag, maar ook het omgaan met onzekerheid speelt hierbij een rol. Meestal moet je een hoop zekerheden laten varen. Iets wat gezinsleden moeten accepteren. Dat is een voorwaarde. Je doet er goed aan om de mensen uit je omgeving maximaal te betrekken bij je plannen en gedachten. Daar haal je nog een voordeel uit: je creëert namelijk een klankbord. En dat zul je nodig hebben. Betrek daar eventueel een aantal vrienden of kennissen bij. Zet het klankbord bijvoorbeeld in als waakhond voor (al te groot) optimisme, een gevaar dat aankomende ondernemers parten kan spelen; de combinatie van ambitie (en ambitie heb je al) en optimisme is namelijk gevaarlijk. Levensvatbaarheid Vaak wordt gedacht dat het huidige slechte economische klimaat de oorzaak is van het grote aantal faillissementen. Dat is niet zo. Verreweg de meeste faillissementen zijn het gevolg van slecht ondernemerschap. Als het economisch voor de wind gaat, is ondernemen nou eenmaal een stuk gemakkelijker dan in een tijd van laagconjunctuur. Pas dan komt het echt op ondernemen aan. Te weinig daadkracht, onvoldoende commerciële daadkracht en slechte financiële besturing komen voor in de toptien van oorzaken waardoor ondernemingen in crisissituaties zijn terechtgekomen. Kortom: de eigenschappen en vaardigheden van de ondernemer zijn rechtstreeks gerelateerd aan de levensvatbaarheid van de onderneming. Voldoening Herken je iets bij jezelf? Is jouw rugzak gevuld met de juiste vaardigheden om het avontuur aan te gaan? Zijn de mensen uit je omgeving gunstig gestemd? Als het antwoord drie keer ja is, dan ben je er uiteraard nog niet, maar je kunt in ieder geval aan de slag gaan met voorbereiden en uitvoeren. Ideeën uitwerken, een plan schrijven, concurrenten bekijken, klanten zoeken enzovoort. Slechts enkele zaken die op het pad komen van een beginnend ondernemer. Soms zul je je nog eens afvragen waar je aan bent begonnen. Als je slaagt, krijg je er veel voor terug. Er zijn maar weinig dingen die iemand zoveel voldoening geven als het ondernemerschap. Het is de combinatie van vrijheid, verantwoordelijkheid en uitdaging die daarvoor zorgt. En daar geniet ik als ondernemer nog elke dag van.
Over Johan Derrez

Johan Derrez MBA is ondernemer in media, marketing en communicatie en directeur / hoofdredacteur van opinieblad Zuid Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden