Wie al eens een grafisch ontwerper of creatief team heeft gebrieft over een design, heeft het vast al meegemaakt: je vraagt om een minimalistisch logo te ontwerpen en je krijgt enkel een woord met een streep eronder terug. Jij had er wel iets meer van verwacht! De grafisch ontwerper begrijpt alleen niet wat er mis mee is, het logo is toch mooi vormgegeven?
Communiceren over grafisch ontwerp
Communiceren over grafisch ontwerp en het creëren van een sterk merk is niet zo gemakkelijk als het lijkt, zowel langs de businesskant als voor de creatief ontwerper. We gingen samen op zoek naar een gemeenschappelijke taal om bruggen tussen de twee te bouwen en om ruis op de lijn te voorkomen. In ons boek geven we interessante inzichten om visuele communicatie en communicatie over je merk beter te begrijpen.
In het eerste hoofdstuk analyseren we de conflicten die kunnen ontstaan tijdens een designproces. We schetsen een kader om deze conflicten op te lossen en bekijken de conflicten vanuit verschillende perspectieven.
Een merk bouw je niet op één dag
In de volgende hoofdstukken bespreken we waarom er zoveel merken zijn en hoe deze ontstaan. We gaan aan de slag met de fundamenten van een merk en leren het stapsgewijs uitbouwen. Hoe maak jij met jouw merk het verschil?
‘Het doel van branding is het opbouwen van merkbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten en het uitbreiden van de loyaliteit van bestaande klanten. De uitdaging van een merk is om een onvervangbare plaats te krijgen in iemands leven.’
Je krijgt inzicht in de verschillende bouwstenen van een design. We onderzoeken de mening die een kleur geeft aan je design en verkennen de kunst om letters op een bewuste manier te gebruiken om een boodschap over te brengen. We bekijken beelden en vectoren die een sleutelrol spelen in het overbrengen van een boeiend verhaal. Daarna brengen we alle bouwstenen samen en geven we je handvatten om tot een sterke compositie te komen.
Een creatief proces is heel persoonlijk
We reiken enkele technieken en processen aan die we door de jaren heen hebben gezien. Via deze tools kun je aan de slag en ontdek je je eigen creatieve proces!
Als kerst op de taart presenteren we succesvolle en inspirerende brandingprojecten van enkele gerenommeerde marketing- en reclamebureaus. Zo krijg je een beter inzicht in hoe theorie omgezet wordt naar praktijk.
Met cases van:
Duval Branding - Bridgeneers - WeWantMore - Mr. Henry - SKINN Branding Agency - Today | branding agency - Boil® │ Branding agency - Coast Agency - Blue Mango Design -We make. - Quatre Mains - Branding & Packaging Design
Lees ons boek en bouw vandaag jouw brug tussen business en creativiteit.
Over Thomas Van Ryckeghem
Thomas Van Ryckeghem is docent grafisch ontwerp, multimedia en marketing aan de hogeschool UCLL. Hij is ook coördinator van Studio 8, het pop-upreclamebureau van UCLL.
Over Tim Vandervaeren
Tim Vandervaeren freelancet als grafisch ontwerper en geeft les aan UCLL en Odisee Brussel.