In mijn boek ZUURSTOF reik ik 5 sleutels aan die nodig zijn om succesvol, menselijk en doelgericht te veranderen. De inzichten zijn gebaseerd op vele jaren praktijkervaring en praktisch toepasbare kennis uit psychologie en neurowetenschap.
Veranderkracht
Waarom het zoveelste boek over ‘verandermanagement’? (Wat een vreselijke term trouwens). Er zijn er al zoveel, hoor ik je denken! Dat was ook de eerste reactie van Jeroen Smit - de schrijver van het voorwoord - toen ik hem vertelde wat het thema van mijn boek zou worden. En zijn advies: dan moet het echt een origineel en effectief boek worden! Dat gaf me nog meer motivatie om er echt een bijzonder boek van te maken. Echt teruggaan naar de essentie van mensen doelgericht in beweging brengen en het leiderschap dat hiervoor nodig is. Mijn motivatie was een mix van verontwaardiging en mijn verlangen om te laten zien welke aanpak in de praktijk wél werkt.
Verontwaardiging?
Bijvoorbeeld over de tweede sleutel: motivatie. Ik vraag aan teams wel eens: weten jullie waardoor mensen gemotiveerd raken en in beweging komen? En dan blijkt dat iedereen dat intuïtief weet: plezier, winnen, vertrouwen, ruimte, autonomie, je verbonden voelen, een inspirerend doel, zelfexpressie, samen aan iets bouwen. Als ik vervolgens vraag wat organisaties meestal DOEN om mensen in beweging te brengen, dan volgt een heel ander rijtje: overtuigen, argumenteren, uitleggen hoe het moet, plannen, processen, werkgroepen, controle, verantwoorden en onderbouwen. Bijzonder toch? Heel vaak verstikkend en verlammend. Plus een gigantische overschatting van onze ratio.
Zoveel kansen
Een andere ondergewaardeerde kracht is onze verbeeldingskracht. Martin Seligman beschrijft het als één van onze belangrijkste assets, die ons bovendien van dieren onderscheidt. Mijn observatie is dat we in organisaties te weinig ruimte geven aan verbeeldingskracht door alles in rationele kaders en systemen te vatten. Zelfs de manier waarop we met creativiteit omgaan, is gebaseerd op rationele principes en werkwijzen zoals scrum frameworks. Tegelijk met verbeeldingskracht hebben veel organisaties vanuit efficiency-denken veel rituelen en symbolen aan de kant gezet. En dat terwijl we weten dat beelden, emoties en rituelen mensen meer raken en in beweging brengen dan rationele taal. Allemaal vrijwel ongebruikte en te weinig toegepaste kennis vanuit antropologie, psychologie en neuroscience.
High Performing Teams
In ZUURSTOF geef ik ook mijn visie over het leiderschap dat nodig is om verandering succesvol te laten ontstaan en er leiding aan te geven. Ook hier heb ik door de jaren heen mooie pareltjes ontdekt over hoe functionele teams echte high performing teams worden. En dat is niet door harder te rennen of door strakker en efficiënter te werken, maar dat is door echt met elkaar te verbinden: niet alleen gesprekken te voeren over content, maar ook over gevoel en beleving, door te leren reflecteren, door elkaars talent en motivatie echt te begrijpen in plaats van zich te baseren op aannames. Dat is dé basis voor impactvolle teams!
Over Jempi Moens
Jempi Moens studeerde psychologie en MBA Marketing. Hij was mede-eigenaar van het internationale marketingbureau Censydiam. Hij is oprichter van Fresh Forward en LUNAR Institute. Jempi is bekend als marketeer en innovatiestrateeg en houdt zich de afgelopen decennia vooral bezig met strategie- en organisatieontwikkeling.