Welke managementmodellen gebruik jij regelmatig? Porter’s Vijfkrachtenmodel, de BCG Matrix, McKinsey’s 7S-model of misschien de Balanced Scorecard? Het zijn handige tools voor managers en consultants, om analyses te verrichten en antwoorden te formuleren – maar wel allemaal meer dan 30 jaar oud.
Bruikbare tools
De vraag is of jij en je collega’s veel verder komen dan tien bruikbare modellen, zelfs als je bovenstaande gouwe ouwen mag meetellen. Want ook al hebben ze bedrijfskunde gestudeerd of allerlei managementcursussen gevolgd, de overgrote meerderheid van managers en consultants heeft maar een karig gevulde gereedschapskist. De theorie die je tijdens de opleiding hebt geleerd is nooit toepasbaar gemaakt met praktisch bruikbare tools. Zonde, want bedrijfskunde is een kunde, wat betekent dat je een bekwaamheid moet ontwikkelen. Conceptuele kennis is noodzakelijk, maar je hebt ook gereedschap nodig om in de praktijk effectief te kunnen handelen.
Aanknopingspunten voor praktijk
Helaas houden bedrijfswetenschappers zich verre van alles wat direct bruikbaar is, en kijken ze vaak zelfs neer op praktische tools. De bekendste wetenschappelijke tijdschriften zijn onleesbaar voor vrijwel iedere manager of consultant, en bieden heel weinig aanknopingspunten voor de praktijk. Populaire managementboeken springen daar op in, maar hebben op hun beurt nauwelijks een wetenschappelijke basis. Ze komen meestal niet veel verder dan simplistische kaders en platte adviezen.
Brug tussen theorie en realiteit
Mijn boek, Meyer’s Management Models, wil het gat dichten tussen theorie en praktijk, met praktische modellen die stuk voor stuk in de theorie zijn geworteld. Het is een rijkgevulde gereedschapskist die iedere manager en consultant kan gebruiken om allerlei concrete vraagstukken aan te pakken. Al deze modellen zijn door mij zelf ontwikkeld, op basis van 30 jaar ervaring met het vertalen van theoretische concepten naar de alledaagse realiteit van een bedrijf of instelling.
Strategie en innovatie
De eerste 18 modellen gaan over strategieontwikkeling en innovatie. Zo biedt het Strategic Alignment Model een overzicht van de basisbouwstenen van een effectieve strategie, terwijl het Strategy Hourglass aangeeft hoe je een strategieproces in minder tijd kan doorlopen. De Digital Product Dial geeft allerlei aanknopingspunten voor een digitale strategie, en de Innovation Box biedt een kader voor het zoeken van innovaties ‘in the box’, in plaats van ‘out of the box’ te denken.
Organisatie en verandering
De volgende 17 modellen stimuleren het denken over organisatieontwikkeling en verandermanagement. Zo biedt de Customer-Centricity Circle een raamwerk voor het centraal stellen van de klant, en geeft het Control Panel een overzicht van de knoppen waarmee je gedrag kunt sturen. Het Everest Model of Change waarschuwt voor de vier grote gevaren bij organisatieverandering, terwijl het House of Engagement de tien belangrijkste factoren aanwijst voor bevlogen medewerkers.
Leiderschap en vaardigheden
De laatste 17 modellen zijn gericht op leiderschap en persoonlijke vaardigheden. Zo is de Empowerment Cycle een methode om medewerkers stapsgewijs meer in hun kracht te zetten, en kun je met het Disciplined Dialogue Model effectievere gesprekken voeren. Het Psychological Safety Compass geeft inzicht in de vier vormen van psychologische veiligheid, terwijl de Creativity X-Factor concrete manieren aandraagt om de creativiteit van een team te verbeteren.
Mini-MBA in 52 weken
Heb je een concrete managementvraag? In Meyer’s Management Models vind je de juiste tool om aan de slag te gaan. Maar je kunt je ook laten inspireren door tools en modellen waarvan je nog niet wist dat je ze nodig had. Je kunt heerlijk door de 52 hoofdstukken grasduinen, of jezelf het doel stellen om iedere week één model op je in te laten werken. Zo doorloop je binnen een jaar een ‘mini-MBA’.
Ten slotte zijn alle tools makkelijk te downloaden, zodat je ze kunt gebruiken in een presentatie of aan de muur kunt hangen voor een workshop.
Over Ron Meyer
Ron Meyer (1962) is hoogleraar Strategisch Leiderschap bij TIAS, de business school van Tilburg University, en bij de Antwerp Management School, de business school van de Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij directeur van de Center for Strategy & Leadership.