Vorige week had ik binnen vijf minuten tijd twee gemiste oproepen van een onbekend nummer. Rond dezelfde tijd was er een LinkedIn contactverzoek binnengekomen met een uitgebreide toelichting en ook nog een e-mail van – zo bleek – dezelfde persoon. Iemand wilde mij dringend bereiken, zoveel was duidelijk. Maar wat was er aan de hand?!
Onwetendheid
Deze persoon, ik noem hem even Bernd, had een assessment gedaan en baalde enorm van de negatieve uitslag. Hij was ook erg kritisch over de werkwijze van het assessmentbureau en wilde mijn mening daarover horen. Maar toen hij me vertelde waar hij over was gevallen, was ik niet zo onder de indruk. Zo was hij verbaasd over het gebruik van de STARR interviewmethode bij dit functieniveau en vond hij het vreemd dat de context en opdracht van het rollenspel heel anders waren dan die van de functie. Veel van zijn kritische punten kwamen voort uit onwetendheid en (dus) een gebrek aan voorbereiding. Ik vond het heel vervelend voor hem dat het zo gelopen was, omdat hij met een goede voorbereiding meer uit zijn assessment had kunnen halen. Precies om dit soort situaties te voorkomen, schreef ik Succes met je assessment.
Goed voorbereid
Ik ben ervan overtuigd dat een assessment het meeste oplevert, als deelnemers weten wat ze te wachten staat. Dus stop met goedbedoelde adviezen als ‘Wees gewoon jezelf, dan komt het wel goed’, want zo simpel is het niet. Voor de meeste mensen levert een assessment spanning op, en voor sommige mensen zelfs zoveel dat het hun prestaties belemmert. Met het risico dat er in het assessmentrapport conclusies komen te staan waar de deelnemer zich niet in herkent, en die de opdrachtgever geen kloppende indruk geven.
Hoe kun je je dan goed voorbereiden? Allereerst door assertief te zijn en te vragen waaruit jouw assessment bestaat. En vervolgens door je te verdiepen in deze onderdelen en ermee te oefenen waar mogelijk. Het is bijvoorbeeld heel zinvol om te oefenen met de capaciteitentests, en om alvast na te denken over krachtige antwoorden op veelgestelde interviewvragen. En dan hebben we het nog niet gehad over zelfreflectie, terwijl dat ook een belangrijk onderdeel van je voorbereiding zou moeten zijn.
Zelfreflectie en leervermogen
Anders dan twintig jaar geleden, besteden veel assessments tegenwoordig aandacht aan de vraag of iemand zich verder kan ontwikkelen. Dit vinden veel opdrachtgevers belangrijk, onder andere door de snelle (technologische) veranderingen in werk. Werknemers moeten zich kunnen aanpassen en nieuwe vaardigheden ontwikkelen om effectief te blijven. In het assessment wordt dit getoetst, door te onderzoeken of je kritisch naar jezelf kunt kijken. Als je dat kunt, is dat een teken dat je kunt leren van je eigen ervaringen en je aanpak kunt aanpassen. Maar iets kritisch over zichzelf zeggen tijdens een assessment vinden veel mensen lastig, want als deelnemer wil je vooral het beste van jezelf laten zien. Ik noem dat de ‘reflectieparadox’. Als jij weet dat het juist gunstig is als je onderkent waar je niet zo goed in bent en wat je nog moet leren, kun je een sterke indruk maken op ontwikkelvermogen.
Dus krijg jij te maken met een assessment, binnenkort of in de toekomst? Neem dan de tijd om je in te lezen. En als je iemand kent die een assessment moet doen, dan is Succes met je assessment een perfect cadeautje om haar of hem een hart onder de riem te steken.
Over Nicoline Hermans
Nicoline Hermans is arbeids- en organisatiepsycholoog en gespecialiseerd in assessments. Ze heeft jarenlange ervaring met het afnemen van assessments en het coachen van mensen die goed voorbereid aan hun assessment willen beginnen. Ze is oprichter en eigenaar van Assessmentcoaching Nederland dat sinds 2011 mensen helpt met individuele coaching en workshops.