Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Jaap Jan Brouwer

‘Soms werkt het Angelsaksische model prima’

In hun nieuwe boek Nieuw Europees Organiseren proberen Jaap Peters en Jaap Jan Brouwer een model te formuleren voor hoe bedrijven zich op een moderne Europese wijze kunnen organiseren. Anders dus dan het overheersende Angelsaksische managementdenken dicteert. Of het gelukt is, vraagt Managementboek Magazine aan Jaap Jan Brouwer.

Pierre de Winter | 18 april 2011 | 2-3 minuten leestijd

Nieuw Europees Organiseren, wat is dat?
Het gaat over de manier waarop Europese bedrijven zich de afgelopen decennia hebben georganiseerd, met aandacht voor vakmanschap en de maatschappelijk inbedding. Voor ons hier in Nederland is het zo langzamerhand nieuw, maar waarschijnlijk niet voor de rest van Europa.

Bedoelt u dat Nederland zo veel verder geanglificeerd is dan andere Europese landen?
Ja, het lijkt erop dat wij hier in Nederland gevoeliger zijn voor transatlantische signalen.

En dus staan we ook veel meer open voor wat er op businessgebied daarvandaan is gekomen?
Ja, precies. Maar aan de andere kant gaat veruit het grootste deel van onze export dan weer naar Europese landen. Het mkb, toch de factor waar zo’n 85 procent van onze economie op drijft, bestaat voornamelijk uit bedrijven die Europees georiënteerd zijn. Dat is een beetje de rare spagaat waar je tegenaan loopt als je het over dit onderwerp hebt.

Jullie zijn wel erg expliciet negatief over de Angelsaksische organisatie. Wat de islam is voor Wilders, lijkt voor jullie de Amerikaanse manier van zakendoen te zijn.
Wij proberen aan te geven dat een model het in de ene context beter doet dan in de andere. Er is dus wel een nuance, maar die komt misschien onvoldoende over in het boek. In een bepaalde ontwikkelingsfase van landen en in bepaalde sectoren doet het Angelsaksische model het prima.

In wat voor fase van ontwikkeling doet een Angelsaksisch bedrijf het goed volgens jullie?
Als er flexibiliteit en innovatief vermogen nodig is, met name in de beginfase van de levenscyclus van een product, heb je Europese werkwijzen nodig. Maar zo gauw je gaat naar meer standaardisatie waarbij je met lage marges het onderste uit de kan haalt, is het Angelsaksische model op z’n plaats.

Is dat niet erg simpel? Alsof Google, Apple en Microsoft niet bestaan. Waarom kan al wat Amerikaans is in jullie ogen niet deugen?
Nou, daar hadden we gewoon zin in, om dat eens even lekker vet uit te serveren. Misschien schiet het soms ook zijn doel voorbij. Het moet niet al te retorisch en hysterisch worden.

Je zou jullie pleidooi voor meer Rijnlandse of Europese waarden eens een keer onderbouwd willen zien op een positieve manier, in plaats van steeds afgezet tegen wat ik dan maar het rijk van het kwaad noem.
We hebben nog te weinig zicht op het fundamentele wetenschappelijk onderzoek uit andere Europese landen. Er zijn zeker specifiek Europese opvattingen over management, in met name Frankrijk en Duitsland. Maar om daar werkelijk uit te kunnen putten hebben we te weinig onderzoek verricht. In die wetenschappelijke onderbouwing kunnen nog wel wat slagen worden gemaakt.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden