Om van je webwinkel een succes te maken en er voldoende winst uit te halen, zijn er vijf stappen die doorlopen moeten worden:
1. De basis op orde
2. Maak van bezoekers klanten
3. Trek meer bezoekers naar je webwinkel
4. Slimme omzetverhogers
5. Maak van klanten fans
Stap 1 - De basis op orde
Voordat je jouw webwinkel gaat promoten, is het belangrijk dat de basis helemaal in orde is. Zorg dat je exact weet wat je doelgroep is, zodat je goed kunt inspelen op hun wensen. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat jouw onderscheidend vermogen is én dat je dit communiceert richting de doelgroep. Als jij precies kunt vertellen wat de voordelen van jouw producten zijn, dan is het veel makkelijker om deze te verkopen.
Stap 2 - Maak van bezoekers klanten
Het is natuurlijk geweldig als je bezoekers naar je webwinkel trekt, maar het wordt pas echt interessant als zij besluiten om klant bij je te worden. In mijn boek beschrijf ik diverse strategieën om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan het duidelijk tonen van de verzendkosten, voorraadstatus en levertijd. Maar ook het creëren van urgentie, het inspelen op de emotie en het elimineren van afleiding uit het bestelproces zijn slimme manieren om meer te verkopen.
Stap 3 - Trek meer bezoekers naar je webwinkel
Je kunt natuurlijk (betaald) adverteren, maar er zijn ook genoeg gratis manieren om bezoekers en klanten te trekken. Zoekmachines als Google zijn een enorme bron van gratis bezoekers. Als jouw website goed gevonden wordt op de woorden die je doelgroep intypt in de zoekmachine, kan je dat elke maand duizenden extra bezoekers opleveren. Andere manieren om zonder kosten meer bezoekers te krijgen zijn bloggen, e-mailmarketing of het sturen van persberichten.
Stap 4 - Slimme omzetverhogers
Als klanten meer geld uitgeven, maak je meer omzet. Plaats bijvoorbeeld onderaan de productpagina een aantal vergelijkbare, hoger geprijsde producten. Hiermee verleid je klanten om voor een duurder product te kiezen. Een andere optie is om kassakoopjes aan te bieden in het afrekenproces. Ook dit is een geweldige manier om je omzet te verhogen. Daarnaast raad ik je aan om verlaten winkelwagens altijd op te volgen. 69% van de online shoppers haakt in het bestelproces af. Door hen een e-mail te sturen waarin je aanmoedigt om de bestelling alsnog af te ronden, loop je minder omzet mis.
Stap 5 - Maak van klanten fans
Het is makkelijker om een bestaande klant een herhalingsaankoop te laten plaatsen dan om een nieuwe klant te krijgen. Daarnaast geven tevreden klanten 16 keer zoveel geld uit in een webwinkel. Het is dus absoluut de moeite waard om te investeren in klanttevredenheid. Het overtreffen van de verwachtingen is een van de eenvoudigste dingen die je kunt doen om van klanten fans te maken. Consumenten worden graag verrast met een luxe verpakking, een handgeschreven kaartje of een sample. Besteed aandacht aan elke bestelling, hoe klein ook.
De vijf bovengenoemde stappen vormen de basis van een winstgevende webwinkel én de basis van mijn boek Meer verdienen met je webshop. Elke stap wordt tot in detail uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk.