Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Power van Post - Hoe printmail hyperrelevant blijft in een digitale wereld

Afgelopen jaren werden heel wat marketingboeken onder de doopvont gehouden. Boeken die digitale oplossingen benoemen worden wekelijks gelanceerd. Maar het ontbrekende puzzelstuk bleef nog onbeschreven. Tijd om daar verandering in te brengen dachten de auteurs van ‘De Power van Post’. In hun preview vertellen ze over hun boek.

Katrien Merckx | 15 juni 2022 | 3-5 minuten leestijd

Met ons boek willen we graag beginnende marketeers overtuigen van de kracht van printmail in een mediacampage. Ook de doorwinterde marketeer kan er de liefde en kracht van een mail op papier in terugvinden, maar ook studenten die nog de eerste stappen in het werkleven moeten zetten, willen we inspireren met ons verhaal.

Ons boek bevat 4 delen, telkens met 3 hoofdstukken goed voor 12 in totaal, 332 pagina’s vol.

Deel 1, een strategische denkoefening

Hierin beschrijven we 3 studies. Om wat context te scheppen is het noodzakelijk om wat achtergrondinfo over printmail mee te geven. Hoe verhoudt printmail zich ten opzichte van andere media? Aan welke media proberen we het vaakst te ontsnappen zodat we die talrijke reclameboodschappen niet hoeven te bekijken?

Eén van deze studies toont ons hoe de Belg in digitale tijden de brievenbus percipieert. Is hij nog voldoende nieuwsgierig om dagelijks de brievenbus te openen? Wees maar zeker. 83% van alle Belgen opent nog elke werkdag de brievenbus. En ja hoor, ook een printmail wordt nog steeds enthousiast onthaald. 79% van alle printmails wordt gelezen en bijna de helft leidt tot een commerciële actie, toch het ultieme doel van het merk dat er ééntje verstuurt. Je product of dienst maakt net meer kans om eruit te springen, om op te vallen, wat bij digitale media steeds moeilijker wordt.

Inspiratie troef in deel 2

In het tweede deel gaan we de inspirerende toer op. De volgende hoofdstukken zijn doorspekt met nationale en internationale voorbeelden die de lezer een beter idee geven van de uitwerking van een printmail.

Allereerst benoemen we een uitgebreid formaat dat veelal resulteert in een magazine of cataloog. Content marketing is een vorm van reclame die de laatste jaren aan populariteit won. Niet in het minst omdat het een zachte vorm is, de labrador binnen de advertenties, zeg maar. Zonder de agressieve kant van een pitbull die je al sneller terugvindt binnen andere klassieke media. Wie het goed aanpakt, laat de consument een stukje lezen zonder dat die erbij stilstaat dat het om een reclameboodschap gaat. De conversie voor het product dat je aanprijst zal mogelijks iets trager verlopen, maar ook meteen veel kwalitatiever eens bereikt.

Deel 3, voor wat advies

Het derde deel is het meest concrete deel waarbij we je tips geven hoe je aan de slag kan gaan met data om je printmail te personaliseren, hoe je layout en copywriting aanpakt en hoe je kan waken over de duurzaamheid van je reclamepost.

Wil je een product aan de man brengen en vooral ook dat die eerste nieuwe klant blijft terugkomen, dan heb je vertrouwen nodig. Niet alleen in je product, maar ook in de omgeving waar je product te vinden is. Dan hebben we het niet per sé over het winkelpunt, maar zeker ook over de plaats waar je voor je product adverteert. 47% van de consumenten vindt dat de standpunten of content die naast reclame staan een indicatie zijn van de waarden waar dat merk voor staat.

In deel 4 valoriseren we je printmail

Handig dan als je weet dat printmail enkel de drager is van de boodschap en je helemaal zelf kan bepalen hoe die er uit ziet en welk gevoel je aan de consument wil meegeven.

Eens dat vertrouwen gewonnen, kan je zo in het hart van de consument zitten dat die over je begint te praten. Toegegeven, al snel zijn we geneigd om onze mening te spuien over de negatieve dingen, maar je kan die mond-aan-mond reclame een stevige duw in de rug geven.

Dergelijke resultaten triggerden ons om een stapje verder te gaan en ook de effectieve ROI te gaan meten van printmail. Van een heel aantal cases weten we de precieze return van elke geïnvesteerde euro. Vraag maar aan TUI hoe een zonnige postkaart en de vroegboekactie €44 genereert.

Al zijn we er ook van overtuigd dat je ROI veel breder kan bekijken dan enkel het financiële plaatje. Return on Investment kan zich ook uiten in winkelbezoek, of meer traffic naar je website, brand awareness of andere KPI’s waarop je wil inzetten.

Wij zijn alvast overtuigd van de Power van Post, ook in deze digitale tijden. Nu jij nog!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden